• Anonym (konstigt)

Känns som stora luftbubblor i hjärtat

Skriver inte tråden för att jag är orolig, för jag tror inte detta är något farligt. Men jag vill gärna veta om någon känner igen det, och kanske har en idé om vad som kan ligga bakom det.

Senaste månaderna har jag börjat få, ganska ofta, en konstig känsla från hjärttrakten. Tänk dig stora gasbubblor (typ 5 cm diameter) som snabbt tar sig uppåt, från nedre delen av hjärtat och uppåt, eller som att de ska igenom en spärr/kort smal kanal. Blubb-blubb-blubb! Jag vet att det kommer från hjärtat eftersom jag lyckats hinna känna efter på pulsen på halsen några gånger, och det är oftast 3-4 slag/"bubblor" på raken, inte lika snabba som dubbelslag men snabbare än min normala puls. Känslan är ungefär lika tydlig/stark som vid dubbelslag men rundare/mjukare. Försvinner lika plötsligt som det kommer. Känns som värsta flummiga beskrivningen

Någon som känner igen det eller känner för att spekulera? Är det något jag bör ta upp med min läkare?

• Svar på tråden Känns som stora luftbubblor i hjärtat
  • Philippa

Tycker du ska till en läkare....

• ThisIsMe

Det låter som något slags dubbelslag eller flimmer. Jag tycker att du ska gå till läkaren för att få göra ett ekg.

• Anonym

Konstiga känningar i hjärttrakten är någonting som många människor har och oroar sig över, och de är ofta svåra att beskriva på ett vettigt sätt, eftersom de just är "konstiga". För det mesta är det ingenting farligt. Kanske är det så att ditt hjärta tar en liten paus ibland, dvs att det dröjer lite längre än vanligt mellan två hjärtslag, och sedan kompenserar detta med ett par-tre slag efteråt som känns lite snabbare. Den här pausen har jag hört folk beskriva på många olika sätt (som en hostkänsla, ett sug, ett bubbel...) och har man låg puls kan den kännas lång. Detta är någonting som många drabbas av.

Ganska ofta kan ju betyda allt från 10 gånger i timmen till en gång var tredje dag, vilket ju gör det lite svårare att spekulera...

Om det bara händer någon gång om dagen eller mer sällan kan det vara svårt att fånga upp det med ekg, men det finns ju dygnsregistreringar att ta till om man uppfattar att det är nödvändigt.

• Anonym (konstigt)
    Anonym skrev 2010-05-29 13:33:25 följande:
    Konstiga känningar i hjärttrakten är någonting som många människor har och oroar sig över, och de är ofta svåra att beskriva på ett vettigt sätt, eftersom de just är "konstiga". För det mesta är det ingenting farligt. Kanske är det så att ditt hjärta tar en liten paus ibland, dvs att det dröjer lite längre än vanligt mellan två hjärtslag, och sedan kompenserar detta med ett par-tre slag efteråt som känns lite snabbare. Den här pausen har jag hört folk beskriva på många olika sätt (som en hostkänsla, ett sug, ett bubbel...) och har man låg puls kan den kännas lång. Detta är någonting som många drabbas av. Ganska ofta kan ju betyda allt från 10 gånger i timmen till en gång var tredje dag, vilket ju gör det lite svårare att spekulera... Om det bara händer någon gång om dagen eller mer sällan kan det vara svårt att fånga upp det med ekg, men det finns ju dygnsregistreringar att ta till om man uppfattar att det är nödvändigt.  
    Det var det jag tänkte, att det säkert inte är något farligt. Och säkert ganska vanligt. Även om just detta är nytt och ovanligt för just mig. Någon paus har jag dock inte upplevt... (mer än att hjärtat vid enstaka tillfällen hoppat över ett slag, men det har inte hängt ihop med detta och inget jag upplevt nyligen). Vanliga dubbelslag har jag nog inte heller haft nyligen. Du skrev iofs att en paus kan upplevas som bubbel - men mitt hjärta pumpar ut blod under mina bubbel (känt pulsen kraftigt) så mitt bubbel är ingen paus.

Tja, särskilt ofta är det väl inte. Men jag hade ingenting alls för 2 månader sen och nu kommer det väl i princip dagligen, ibland flera gånger på en dag men inte mer än så (än så länge iaf). Så, sålänge det ändå är såhär lugnt så antar jag att det kanske inte ger så mycket med ett ekg.

Det som nästan är mest obehagligt är att jag har svagt ont i hjärttrakten i nån timme efteråt. Men det är såpass lite att jag tror inte det är nåt farligt heller, men lite konstigt.

Jag skulle ju kunna nämna det för min läkare som jag ändå ska träffa snart, men tror inte hon kommer göra nåt.
Svar på tråden Känns som stora luftbubblor i hjärtat