• Anonym

Är jag skyldig att betala underhåll under sommaren?

Mitt barn bor hos mig på heltid och hos den andre föräldern varannan helg.
    Nu på sommaren ska vi bytas av, alltså ska barnet bo 2 veckor hos den andre föräldern och sedan 1 vecka hos mig etc.
    Är jag skyldig att betala den andre föräldern underhåll under sommaren?
    Denne förälder betalar till mig övrig tid under året. Att denne inte skall betala något sådant till mig under sommaren är självklart, men är jag skyldig att betala till denne istället?

Jag hittar ingen info om detta på försäkringskassans hemsida.

• Svar på tråden Är jag skyldig att betala underhåll under sommaren?
  • sys

Barnens pappa kan ansöka hos FK om avdrag för de dagar barnen är där. Då får han ett avdrag på 1/40-del per dygn. (något sådant i alla fall). Och det är pengar som dras från kommande underhåll månaden efter att han ansökt om det.

odi et amo
  • Kaldorei

fast har man ungefär lika mkt så gäller väl att man "kvittar" om man inte har andra bestämmelser.

annars e det ju den som har barnet minst som får betala. och precis som ovanstående så går det för umgängesföräldern att se till att få avdrag på underhållet om umgängesföräldern har barnet, tror det är 4 hela dygn eller 5 hela dygn i följd.

• sys

Det kan stämma, men jag tror att det är så om det är ett definitivt boende på det viset. Nu byter de ju bara under sommaren, och som jag tolkade det så är barnen fortfarande skrivna hos mamman. Självklart kan man lösa det precis som man vill.

odi et amo
  • Fiyali

Om det är han själv som betalar det övriga underhållet, så är allt mellan er två. Delar ni femtio femtio på vistelse tiden så behöver ju ingen betala till den andra :9
    Ska han ha 2 veckor, du 1, sen han två, så har han tre av fyra veckor, så då om ni ska vara helt rättvisa mot varandra, delar man ju det under hållet som han betalar en "vanlig" månad på 4, och sen betalar du det till honom, för den extra veckan som han har er än dig :)

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Fiyali

Alltså om han betalar 1270 per månad/ 4 = 317 kronor per vecka, så då ger du honom underhåll för en vecka!
    Det kan ju kännas fint att erbjuda det iaf :)
    Sen hade jag personligen aldrig tagit emot det om mina barns respektive förälder för övrigt alltid annars tog hand om mina barn under större delen av tiden! Det är rätt mycke jobb och kan nog vara värt 317 kronor!
    Dessutom tycker jag sommaren är en härlig tid då det är extra roligt att skämma bort med lek och bus istället för massa kostnader :)
    Men som sagt, fint att erbjuda iaf, kan ju vara så att dina barns pappa har det väldigt dåligt ställt. Och då hade jag som mamma nog velat känna att jag inte hindrar mina barn från att få en "glass" etc och sådär!

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Anonym (%)

Nej, du ska inte betala underhåll under sommaren. Umgängesföräldern ska betala underhåll varje månad, även under semestern. Om barnet bor hos uf minst 5 dagar i sträck eller minst 6 dagar på en månad så får uf göra avdrag från underhållet med 1/40-del per dag.

Anledningen till att uf inte får dra av 1/30-del per dag är att barnet har vissa fasta kostnader som betalas även under semestern. Tex så betalar boendeföräldern barnomsorg 12 månader per år, och försäkring betalas också 12 månader per år. Vissa större utgifter kommer bara 1-2 ggr per år (tex terminsavgift för fritidsaktiviteter och vinterkläder/stövlar), dessa utgifter behöver man oftast lägga undan lite pengar för varje månad.

TS, om umgängesföräldern vill att du ska betala underhåll för h*ns extratid med barnet så ska h*n också betala barnomsorgsavgift, försäkringar, lägga undan pengar till större utgifter, osv, under hela sommaren.

Om ni går via FK med ert underhåll så kräver de att boendet ska flyttas permanent (inklusive adressändring) till den andra föräldern innan de betalar ut underhåll, vilket innebär att de inte kommer att betala ut något till uf bara för att h*n har några veckor extra på sommaren.

• Anonym
    Anonym (%) skrev 2010-05-29 10:39:23 följande:
    Nej, du ska inte betala underhåll under sommaren. Umgängesföräldern ska betala underhåll varje månad, även under semestern. Om barnet bor hos uf minst 5 dagar i sträck eller minst 6 dagar på en månad så får uf göra avdrag från underhållet med 1/40-del per dag.Anledningen till att uf inte får dra av 1/30-del per dag är att barnet har vissa fasta kostnader som betalas även under semestern. Tex så betalar boendeföräldern barnomsorg 12 månader per år, och försäkring betalas också 12 månader per år. Vissa större utgifter kommer bara 1-2 ggr per år (tex terminsavgift för fritidsaktiviteter och vinterkläder/stövlar), dessa utgifter behöver man oftast lägga undan lite pengar för varje månad.TS, om umgängesföräldern vill att du ska betala underhåll för h*ns extratid med barnet så ska h*n också betala barnomsorgsavgift, försäkringar, lägga undan pengar till större utgifter, osv, under hela sommaren.Om ni går via FK med ert underhåll så kräver de att boendet ska flyttas permanent (inklusive adressändring) till den andra föräldern innan de betalar ut underhåll, vilket innebär att de inte kommer att betala ut något till uf bara för att h*n har några veckor extra på sommaren.
    Vilket jättebra svar.
    Dock går inte vi via fk med vårat underhåll då pappan inte ville detta. Han har skött sina utbetalningar bra alla månader så jag har heller inte sett någon anledning till att dra in fk. Men tack igen för ett väldigt informativt svar!!
Svar på tråden Är jag skyldig att betala underhåll under sommaren?