Musikaffär i Vänersborg?
För folk som bor i Vänersborg eller i närheten;
skulle en musikaffär i Vänersborg vara attraktivt?
Allt från böcker/kläder till skivor/filmer och instrument?
/Janne!
För folk som bor i Vänersborg eller i närheten;
skulle en musikaffär i Vänersborg vara attraktivt?
Allt från böcker/kläder till skivor/filmer och instrument?
/Janne!
En affär som både säljer skivor och instrument känns inte så säkert.
Bor utanför Vänersborg men skulle nog inte våga satsa på musikaffär i Vänersborg.
Är tråkig men ganska realistisk tror jag.
Ja det är ju lite "risky", men man får ju kika lite ;)
Är sååååå trött på att vara arbetslös, så man får ju nästan starta eget snart för att ha nåt att göra...
Tack för svar!
Har du bra kontaktnät?
För att man ska ha affär i en mindre stad tror jag att man måste vara duktig på att känna kunderna, vara trevlig och ha rätt utbud.
Jag scrappar ju en del och brukar slinka in hos Liza på Pysselakuten även om jag inte ska ha något och oftast så kommer jag ut med något. Mycket beror på att Liza är så trevlig och personlig. Hon har lärt sig namnet på många av sina kunder, frågar hur det är och är intresserad av kunden även om man inte handlar varje gång.
Ett avskräckande exempel är CK:s. Visserligen en annan sorts butik men så opersonligt och tråkig personal. Det enda som är något är skyltningen, men den är vilseledande för den visar mer än den kan hålla.
Jag är tveksam att en "ren" musikaffär skulle gå, hur trevlig du än är och hur bra kontaktnät du än har.
Idag konsumerar inte folk musik som för 10 år sedan. Ser bara på min lilla stad, här fanns det två musikbutiker och så Åhléns som sålde musik då jag flyttade hit för 12 år sedan, idag finns Åhléns kvar med ett väldigt litet utbud, en av musikbutikerna har helt stängt och en av musikbutikerna säljer bara instrument (om den ens finns kvar?).
Idag köper många musik på ett billigt och bekvämt sätt via internet, vi har nedladdning och vi har spotify och annan streemad musik. Den fysiska skivan man köper i butik har lite spelat ut sin roll. Även vi "muisknördar" som köper mycket musik köper ofta via nätet, i alla fall gör jag det, just för att utbudet är större.
Så jag tror att de "rena" musikbutikerna tyvärr har gått i graven.
Däremot ser jag inget fel på att satsa på t.ex. en kombination av café och musikaffär. Vet inte hur det ser ut i Vänersborg på caféfronten. Kombination musikbutik (inkl. instrument, gärna ta emot begagnade och sälja vidare) och webbutik kan också fungera.