• Mindra

Vin för nybörjare?

Har ni nåt tips på ett bra vin för en nybörjare? Lättdrucket och gott! Har alltid varit en cider/drink tjej, men vill "lära" mig att dricka vin. Vad ska jag prova?

• Svar på tråden Vin för nybörjare?
  • Önskan

Hm, jag vet att jag började med halvtorra, vita viner i gymnasiet och det dröjde innan jag gillade röda viner. Svårt att tipsa sort, det är ju så individuellt.

• Mrs staar

om du druckit mycket cider och gillar det så är ju söta viner det bästa. och vitt är nog enklare att börja med än rött (jag lärde mig dricka vin för några år sen och jag kan fortf inte uppskatta rött vin)
    ett sött vitt vin som jag gillar heter tanja. men det finns nog bara i treliters dunk vad jag vet.

sen har du ju mousserande vin som påminner lite mer om cider. och då har du asti cinzano. den är jätte god. och den finns på flaska.

black tower är oxå gott. det finns både på flaska och treliters dunk.

bara att prova dig fram

• enlitenbitkaka

Börja med vitt och jobba dig upp till rött

Tre Apor är (trots namnet) ett supergott lätt drucket vin, inte någon envis eftersmak. Finns dock bara på box. Tania som någon nämnde här ovan har lite samma smak.

Tycker över lag att riesling-viner är goda :)

Vill du dricka rött  är El Molino gott :) (Rioja)

• Prodin

Börja med vitt, precis som tidigare talare sagt. Drick det gärna kallt och du kan även lägga i en jordgubbe som i champagne tycker jag.

Ett vitt vin som är BILLIGT, sött och jättegott tycketr jag är Köningsmosel. Grön flaska, gul ettikett. Kostar typ 70 kr på Systemet. Jag köper den alltid.

• figurehead

Tyska vita viner är väl en bra början. Mosel och Riesling brukar vara söta och goda.

• jantingstrom

lätta röda viner kan en bra början oxå, dom e dessvärre inte blan dom billigaste, men ändå inte dyrast, kolla efter , Morgon  (nr 5106) eller  Beaujolais Royal  (nr 5408) på systemet...

annars skulle jag rekomendera halvtorra vita viner ...

Svar på tråden Vin för nybörjare?