Svårt att potträna 2 åring som inte pratar????
Vill gärna börja med potträning nu till sommaren då sonen blir 2 år..
Men han pratar ingeting än och kan, med andra ord, inte säga att han är kiss-/bajsnödig.. Är det ens värt att försöka?
Vill gärna börja med potträning nu till sommaren då sonen blir 2 år..
Men han pratar ingeting än och kan, med andra ord, inte säga att han är kiss-/bajsnödig.. Är det ens värt att försöka?
Jag har 2 barn som är språksena, den ena är strax över 4 år.
När han pottränades så gick vi på pottan ganska ofta i början. Typ varanan timme. När han började förstå hur det funkade gick vi mer sällan. Han kom på ett eget läte för när han behövde kissa. Numera har han teckenkommunikation för kissa och bajsa.
Så lära in nått tecken eller så som han kan visa när han behöver gå på pottan kan ju vara en ide. Då kan han ju "säga" till när han behöver gå
Min dotter som snart blir 3 tecknar lite hon med, så man kan lära små barn tecken...
Men henne har jag inte börjat potträna ännuu då hon inte är ett dugg intresserad. Men så fort vi fått sommarlov från dagis ska jag köra lite hårdare med pottan och hoppas på att hon iaf är torr på dagen.
Det borde inte vara några problem alls.
Eftersom vi pottade dottern redan när hon var 4 månader så ser jag inte riktigt varför språket skulle vara ett hinder
Du vet väl att vi faktiskt i huvudsak kommunicerar med varandra genom kroppsspråk? Orden är bara en mycket liten del av hur vi förmedlar oss med varandra!
Min son blev blöjfri när han var 2 år och pratade i stort sett ingenting. Däremot gjorde han ljud för saker och ting så att kissa blev "ksss" och bajsa minns jag inte riktigt, men han har aldrig bajsat på sig i allafall.