• Anonym (..)

Använda Lactal under graviditet?

Hejsan!

Nu måste jag höra med er andra gravida om ni använt lactal någonting under eran graviditet ?

Jag har fått sån obalans efter sex och skulle behöva det. Enligt min BM så rekommenderar dom inte att man använder det?,men enligt bipacksedeln så kan man med fördel använda det under graviditet?

Ska jag lyssna på min Bm ,eller gå efter vad som står i lactal förpackningen?

• Svar på tråden Använda Lactal under graviditet?
  • Ma Lu

Jag har använt, trots att jag nojar över ALLT! Tänkte det som att det är värre om det skulle utveckla sig till en riktig bakteriell vaginos som behöver antibiotikabehandling Jag har kompisar vars bm _rekommenderat_ Lactal t.ex. som efterbehandling efter svampinfektion och iom att det står att det är ok i bipacksedeln så ska det vara ok! Du kan ju läsa mer på nätet om du är osäker eller kolal med sjukvårdsupplysningen

• Anonym

Javisst har jag använt det. Guld! Varför avråder din BM undrar jag?

• Anonym (..)
    Ma Lu skrev 2010-05-29 11:53:44 följande:
    Jag har använt, trots att jag nojar över ALLT! Tänkte det som att det är värre om det skulle utveckla sig till en riktig bakteriell vaginos som behöver antibiotikabehandling Jag har kompisar vars bm _rekommenderat_ Lactal t.ex. som efterbehandling efter svampinfektion och iom att det står att det är ok i bipacksedeln så ska det vara ok! Du kan ju läsa mer på nätet om du är osäker eller kolal med sjukvårdsupplysningen
    Jag är också jätte nojjig när det gäller det mesta, därför vill jag vara på säkra sidan, men precis som du säger så är det väl bättre att ta lactal än att låta det gå ännu längre.  Jag förstår inte varför det inte skulle vara ok att använda de? , jag vill ganska förvånad när hon sa så. Jag ringde sjukvårdsupplysningen, sjuksköterskan jag pratade med visste inte ens vad det var, och när hon sökte i Fass så stod där inget om lactal, så så mkt svar fick jag därifrån ;)
  • Anonym (..)
    Anonym skrev 2010-05-29 11:55:23 följande:
    Javisst har jag använt det. Guld! Varför avråder din BM undrar jag?
    Ingen aning!, Hon sa att dom rekommenderar det när man har obalans då man inte är gravid, men under graviditet så tycker dom inte att man ska använda det. Konstigt!
  • Anonym (b)

Enda som hjälpte mig när jag hade obalans var att sluta med tvål och använda olivolja eller bara vatten

• Ma Lu

Typsikt sjukvårdsupplysningen... Lactal är ju inte "medicin" alltså registrerat läkemedel (tror jag!) utan mer åt naturproduktshållet så en del bm avråder väl av princip eller gammal vana bara för att man ju ska vara försiktig med naturprodukter.

• Anonym (..)

Nej precis!!, kan vara så  , tyckte det var lite märkligt att hon inte kände till lactal bara ;) ,men alla kan väl inte göra de !

Jag har också hört att olivolja ska vara bra, kanske ska testa det och se ?:)

• Anonym (b)
    Anonym (..) skrev 2010-05-29 12:48:50 följande:
    Nej precis!!, kan vara så  , tyckte det var lite märkligt att hon inte kände till lactal bara ;) ,men alla kan väl inte göra de ! Jag har också hört att olivolja ska vara bra, kanske ska testa det och se ?:)
    Ja olivolja har hjälpt mig de senaste åren och jag har inte haft några problem.
  • Anonym (b)

Kom även på att tidigare använde vi glidmedel och testade flera olika och jag fick uvi av alla. Jag kanske är extremt känslig, men olivolja hjälpte med glid också

• anynomperson

www.lactal.se/fragor-och-svar/
    står det att lactal INTE bör användas när man försöker bli gravid pga det låga PH-värdet det medför, vilket är dåligt för spermierna.

Det står ju dock inte HUR dåligt det är och jag kan hålla med om att risken för infektioner kanske är viktigare att ta i beaktning, om man nu inte är desperat (som väl alla här är) på att bli gravid

Svar på tråden Använda Lactal under graviditet?