• supersötasilversara

Vad är det med mig? Hjälp mig någon!!

Jag har susninga/knaster i öronen konstant, har haft det det senaste året ungefär. Blir det tyst så hörs ljudet tydligt och hela tiden, jag hör det inte när tv-n är på eller om folk pratar så då är det skönt. Jag är trött, trött och helt orkeslös, har liksom ingen som helst lust eller energi till att göra något, även om jag tvingar mig att göra saker. Sådant som jag alltid älskat att pyssla med blir mest jobbigt att göra (tex trädgårsarbete-alltid varit fantastiskt kul, nu hänger det mer över mig att det måste göras. Även scrapping och annat pyssel tar jag mig aldrig för att göra - trots att jag alltid ÄLSKAT att göra det och nu har nya pysselgerjer jag inte testat än). Jag känner att jag iiriterar mig lättare på min familj, något som jag inte alls känner igen och som jag inte upplevt så här förut. Nu senaste två veckorna har jag upplevt synen som suddig och stirrig (jättesvårt att förklara), liksom svårt att fästa blicken och tex läsa (fast det går med möda). Jag har haft migränblixt någon gång tidigare men detta är inte alls som det(och inte i samband med huvudvärk utan mer helatiden)

Allt detta har hänt senaste året ungefär. Jag känner inte igen mig själv.

Jag var till doktorn för 2 månader sedan och fick ta massor med prover (b-vitaminbrist, järnbrist, sköldkörtelrubbningar mm), säkert 30 olika saker testades. I veckan ska jag göra samma test igen och se om det är någon skillnad. Det som visades som lite onormalt var att järnvärdet var 117 och att något sköldkörtelhormon låg preics under gränsvärdet (men det var nog ingenting trodde läkaren) - vilket var orsaken till att jag skulle ta om proverna.

Jag känner att allt börjar bli för mycket, jag vill vara mig själv igen och ha energi till att hålla på med barnen och hus och hem. Vad ska jag göra? Börjar känna mig desperat!

(Försöker hålla igång med promenader och jogging, äter häslosamt för det mesta)

• Svar på tråden Vad är det med mig? Hjälp mig någon!!
  • Philippa

Var järnvärdet på 117 onormalt? Varför det??

Jag har ca 115 och det är normalt..

• Probably the best    in the

Se till att få ut dina värden på papper! Ifrågasätt sköldkörtelvärdet! Det är ändrat referensvärdena där och många labb har inte genomfört den ändringen så läkarna vet inte om det!
    www.hypo2.info eller googla hypotyreos. Spontant låter det som typiska symtom för underproduktion i sköldkörteln.

Philippa skrev 2010-05-29 13:07:25 följande:
    Var järnvärdet på 117 onormalt? Varför det??Jag har ca 115 och det är normalt..
    115 och må bra är ju ok. Men TS kanske när hon mår bra brukar ligga på 150. Då är 117 inte helt  normalt för just henne!
  • supersötasilversara

Det ska helst ligga mellan 120-140 eller vad nu läkaren sa, för min del brukar jag ligga på 130 och då räknas väl mitt värde på 117 som lägre än normalt.

• MaNiMi

Det första du beskriver låter ju lite som tinnitus och av det kan man bli väldigt trött, ofokuserad och få huvudvärk/migrän. 
    Fast det brukar ju inte precis påverka synen så sen är det ju såklart viktigt kolla upp alla andra orsaker också!
    Hoppas du får ordning på det hela.

• Sorbus

Många av symtomen du beskriver är ju också typiska för utmattningsdepression. Är det något läkarna diskuterat?

Järnvärde (blodvärde) kan ju variera lite från person till person. Ofta säger man att brist är under 120, men det är ju inte så för alla. Och om man normalt ligger i den högre delen av normalspannet kan man känna av en säkning även om man fortfarande ligger över 120.

test.sjukvardsradgivningen.se/allakapitel.asp&AllChap=True&PreView=

• supersötasilversara
    Probably the best in the skrev 2010-05-29 13:11:51 följande:
    Se till att få ut dina värden på papper! Ifrågasätt sköldkörtelvärdet! Det är ändrat referensvärdena där och många labb har inte genomfört den ändringen så läkarna vet inte om det!www.hypo2.info eller googla hypotyreos. Spontant låter det som typiska symtom för underproduktion i sköldkörteln.
    Tack för ditt svar. Jag har också tänkt på att be att få journalen utskriven och ev gå till en annan läkare om jag inte får något svar nästa gång vi ses. Jag känner som sagt var inte igen mig.

På eftermiddagen när min man kommer hem så deckar jag direkt, jag måste nästan varje dag sova allt mellan 45 min-2 timmar, för jag är helt slut. Sen somnar jag ändå runt 22 och sover till 06, så jag förstår inte att kroppen/hjärnan bara stänger av så där på em en sväng.
  • supersötasilversara
    MaNiMi skrev 2010-05-29 13:15:14 följande:
    Det första du beskriver låter ju lite som tinnitus och av det kan man bli väldigt trött, ofokuserad och få huvudvärk/migrän. Fast det brukar ju inte precis påverka synen så sen är det ju såklart viktigt kolla upp alla andra orsaker också! Hoppas du får ordning på det hela.
    Min bror fick några år sedan diagnosen tinnitus så jag har tänkt att det är det jag har fått också.
  • Edah

Hur lever du? Ett stressig liv där du är igång hela tiden eller har du tid för nedvarvning?

Jag led av yrsel, sus i öronen och spänningar i nacken! En duktig läkare fångade mig och insåg att det mest av allt handlade om min livssituation med många barn, arbete med barn och en oförmåga till nedvarvning. Sjukskrivning i 6 månader och hela mitt huvud är som "nytt" (dvs. spänningsvärk och sus är så gott som borta!) dock kan jag känna tendenser när jag hamnar i stessiga situationer.

Jag har också kollat järn, skölkörtelhormonnivå etc och inget av detta visade något. Lite lågt järnvärde men inte tillräkligt för att ge såna problem!

Till TS: kan inte citera! Jag har själv hypo och man kan sova hur mkt som helst. Googlar man symtom så är jag ganska säker på att tinnitus kommer upp. Utmattningsdepression får många som diagnos för att läkaren felaktigt tolkar sköldskörtelproverna! Det händer mkt inom detta område just nu! SÅ släpp inte detta förräns du har fått en ordentlig genomgång! Synbesvär är också vanligt!

Svar på tråden Vad är det med mig? Hjälp mig någon!!