• Petra i Kattland

Pizzasallad-recept?

Någon som har ett bra recept på pizzasallad? Sån där vitkålssallad som man får med när man köper pizza på pizzerian. Jag får inte till det riktigt.

• Svar på tråden Pizzasallad-recept?
  • MrM

1 del vinäger
    2 delar olja
    2 delar vatten
    salt, peppar, vitkål

Brukar få pröva mig fram lite men ca 3-4msk vinäger till 0,5kg vitkål brukar funka.

Mvh

• MrM

Visst tusan, det kan vara bra att koka den strimlade vitkålen någon minut också för att få den lite mjukare.

Mvh

• sisley

Vi brukar bara strimla vitkål, riva morötter och blanda det med tre delar olja, 1½ del vitvinsvinäger. Salta och peppra efter samk. Vi lyxar alltid till det med att gröpa ur en avocado och ha i lite solrosfrön. Det blir jättegott!

• majzzan

Strimla 500g vitkål tunt med osthyvel eller i en matberedare. Slaka vikålen genom att lägga den i ett durkslag och hälla över hett vatten. Skölj sedan med kallt vatten och låt rinna av. Blanda dressing av 1 msk äppelcidervinäger, 0,5 tsk salt, 2 tsk italiensk salladskrydda och 2 msk rapsolja (olivolja). Blanda vitkål och dressing i en skål och rör om. Gör salladen gärna 1 dag innan.. rör om då å då.

• Petra i Kattland

Tack för tipsen!

• Babette

Kan man göra med äppelcidervinäger? Eller blir det skitäckligt? ( har bara det hemma )

=)

• Marjolijn

måste bara ge er ett tips som jag provade sisst när jag gjorde pizzasallad..Den smaka göör gott,som på pizzerian typ!(va bra nära)
    Strimlade vitkål,hällde över kokande vatten.tog lite vitvinsvinäger.olja och till sisst ÖRTAGÅRDS dressingskrydda,den som man blandar me olja..!!Detta blev MKT BRA!!Sen kan man ju krydda lite mera..

• majzzan

Babette... i mitt recept så är det med äppelcider vinäger...

• Babette

tack majzzan, ska prova detta =)

Svar på tråden Pizzasallad-recept?