• carolina36

Skillnaden på pergotime och puregone?

Många verkar så kunniga här så nu undrar jag om ngn kan förklara för mig vad skillnaden är på behandling med pergotime och puregone? Verkar som de flesta här får pergotime.

• Svar på tråden Skillnaden på pergotime och puregone?
  • Cynara

Ja pergotime är tabletter som du tar från 5:e cykeldagen och fem dagar framåt efter det så får du på dag 11 (det fick iallafall jag göra) göra ett VUL och se om det har växt till någon äggblåsa.

Puregon är injektioner som du ger dig själv sub cutant (under huden) och dom börjar du med på cykeldag 3. Dessa sprutor tar du sen varje dag tills VUL eller blodprover visar att du fått en bra tillväxt på en äggblåsa då får du ta en annan spruta Otrivelle som ger dig ägglossning efter ca: 40 timmar. Man går under denna behandlig på mycket täta kontroller hos sin gyn för att inte bli överstimulerad.

Vanligen så börjar man med pergotime, enkel, dubbel eller trippel dos och om inte detta ger önskat resultat så går man över till Puregon, Gonal-F eller Menopur. 

Hoppas detta besvarar din fråga någolunda.

• Catja820

Ursäkta att jag "kapar" din tråd men är det någon som vet om man kan få Puregon, Gonal-F eller Menopur utan att göra IVF?

Är nämligen så att jag är på min första trippelkur Pergotime och har försökt bli med barn i 2 år. Min gyn sa att om inte trippelkuren med Pergotime fungerar så blir det Puregon (eller liknande) i samband med IVF.

Men här verkar det ju som om en del får Puregon utan att gå igenom IVF. Eller har jag fel?

Mamma till Engla 3/10-06
  • carolina36

Tack för svaret! :o)

• Cynara
    Catja820 skrev 2010-05-29 16:08:48 följande:
    Ursäkta att jag "kapar" din tråd men är det någon som vet om man kan få Puregon, Gonal-F eller Menopur utan att göra IVF? Är nämligen så att jag är på min första trippelkur Pergotime och har försökt bli med barn i 2 år. Min gyn sa att om inte trippelkuren med Pergotime fungerar så blir det Puregon (eller liknande) i samband med IVF.Men här verkar det ju som om en del får Puregon utan att gå igenom IVF. Eller har jag fel?
    Jag får Puregon och jag ska inte genomgå IVF som det ser ut nu iallafall, så ja det kan du få. Man får det om inte pergotime fungerar och är det inget fel på mannens simmare så får du först prova själv hemma efter ägglossningssprutan. Om du sen inte blir gravid då heller så blir det IVF.

Lycka till. :)
  • linköping68

Vad snurrigt det verkar vara med alla olika mediciner som finns.
    Vi ska (skulle) försöka oss på IVF och fick nässpray Synarela och Menopur direkt. Har inte provat de andra. Nu visade det sig att jag bara fått 4 st äggblåsor och har läst mig till att Menopur ger få blåsor medan andra sorters medicin ger fler blåsor. Känner mig nästan lite lurad av läkaren för att hen gav mig något som ger få blåsor och sen säger att det inte kan bli IVF.
    Skulle kanske ha fått prova Puritime eller Puregon först och sen gått över till Menopur   

• vinterbebis12

Som jag förstått det är det i princip samma innehåll men man kan vara mer exakt med Puregon eftersom det injiceras. Jag blev kraftigt överstimulerad med en tablett Pergo så tar nu en minidos (25 mg per dag) Puregon. Började på dag 5 men när vi gick på en annan klinik började vi på dag 3. Kommer få en ägglossningsspruta (ovitrelle) innan vi gör (make)insemination.  

• NKPGbrud

jag har kört puregon 2 omgångar, sista gången med tillväxt på äggblåsorna och fick då ta pregnyl men tyvärr blev det inget. Kör nu över sommaren trippeldos pergotime och fick nyligen äggloss. på stickorna hemma :) känns jätteskönt! men blir jag ej gravid innan hösten nu så får jag börja om med puregon igen.

Svar på tråden Skillnaden på pergotime och puregone?