• enlitenbitkaka

Dominikanska republiken?

Vi vill resa någonstans i vinter och gärna lite längre. Var en vecka i Egypten i vintras men då bara en vecka, skulle helst vilja vara borta två veckor.

Har kikat lite på Dominikanska republiken. Någon som varit där? Kollar man hos resebolagen så ligger de bra i pris om man jämför med ex Mauritius, Aruba osv. Har jag fått rätt uppfattning?

Hur är det att semestra där? Varmt? Bada i havet? Snorkla? Är det dyrt att ta sig runt...finns det sevärdheter utanför hotellen?

• Svar på tråden Dominikanska republiken?
  • mariaq

jag var dit i april i fjol med familjen och hade en jättehärlig semester! skulle absolut kunna tänka mig resa dit igen.

• AlexSurfer

Dominikanska Republiken har verkligen blivit ett bra ställe att resa till med barn. Speciellt nu när flera svenska bolag reser till Samaná. Det är i min smak det klart bästa stället att resa till för barnfamiljer. Och det säger jag som har rest runt hela ön ett par gånger och nyligen blivit farsa

Samaná med byn Las Terrenas är min favorit helt klart. Lugna stränder direkt vid hotellen, grymt bra restauranger (kanske bäst i hela landet) och massor av utflyktsmål som vattenfall och djungelvandringar. Vi var där i somras ett par veckor med vår lilla dotter. Vår vinter är dock bäst. Då är temperaturen perfekt, 24 - 29 grader dygnet runt, vattentempen går aldrig under 24.

Det finns massor att se utanför hotellen. Våga er ut! jag vet att det finns hotell som säger att det kan vara farligt... det stämmer naturligtvis inte. Ta en buss eller åk taxi. Det finns massor att se inom en timmes resa från las Terrenas. Om ni åker ytterligare en timme öster ut kommer ni till en av världens vackraste stränder Playa Rincon nära Las Galeras. Här finns också flera undangömda stränder som kräver lite hajking. Om barnen är lite större kan det vara spännande.

Jag skulle kunna skriva hyllmeter om detta. Har åkt till landet i 8 (!) år och hittar fortfarande nya grejer. I vinter ska vi till exempel utforska Los 27 charcos. Det är naturliga pooler och vattenfall som är sammanlänkade uppe bergen strax väster om Puerto Plata. Det tar en hel dag att simma och hoppa igenom alla de 27 fallen. Puerto Plata ligger ca 4 timmar väster om Las Terrenas. Mer all-inclusive här. Gillar ni det är det helt OK.

Förresten. Cabarete skulle kunna vara något om ni har typ tonårsbarn. Mycket ungdomar från hela världen som kommer dit för Kitesurfing, vindsurfing och surfing. Grymt kul ställe med mycket nattliv... fast har man mindre barn är det kanske inte helt rätt...

Nej, mitt tips blir Las Terrenas, åk dit och njuuuuut  

• Aurora1979

Vi ska dit på smekmånad om en månad. Ska bli spännande men kan ju inte ge några rekommendationer än. =)

Svar på tråden Dominikanska republiken?