• Anonym (emmy)

Blodvärde? Blodstatus?

När jag var på vc igår skulle de ta crp och blodstatus eller blodvärde? Varför tar de detta samtidigt? Vad kollar de då?

• Svar på tråden Blodvärde? Blodstatus?
  • Anonym

Crp är ett infektionsvärde och vid infektion och ibland inflammation så är crp förhöjt.
    I ett blodstatus kollar man ditt hb (hemoglobin) som kan vara lågt ifall du tex har järnbrist. Man kollar också vita blokroppar som vid infetion kan vara förhöjt. Man kollar också partikelkoncentrationen av trombocyter (blodplättar). I blodstatuset ingår även andra värden som har med blodet att göra, ex. genomsnittlig storlek på en röd blodkropp.
    Detta är ett vanligt prov som ofta tas.

Varför dom tog detta kan vara om de misstänkte ngn infektion? Eller trötthet? (kan vara lågt hb då).
    SOm sgat vanliga prover som tas!

Hoppas du fick svar.

• Anonym (emmy)

Tack för ditt svar. De misstänkte inflammation och mitt crp vad förhöjt så äter antibiotika nu. Var mest nyfiken varför de tog det andra provet samtidigt men då vet jag.

• Anonym

Lite sent svar men dom tog nog både proverna för att i det ena kan man se ditt crp och i blodvärdet så kan man se leucocyter (vita blodkroppar som kan vara förhöjt vid infektion). Så båda kollar man vid misstänkt infektion.
    Krya på dig!

Svar på tråden Blodvärde? Blodstatus?