• Analoga

Har fråga om möbelgaranti!

Har varit och köpt en matgrupp. Vi har betalat idag och fått kvitto. Säljaren sade på fråga att det var 3 års fabriksgaranti. Dock står det inte något om garanti på kvittot, men han sade att man bara visar upp det kvitto/följesedel vi fått.

Är det så som han säger? Tycker det är konstigt att det inte står något om garantin på kvittot.

och vad innebär fabriksgaranti? Vad skiljer det från vanlig garanti?

• Svar på tråden Har fråga om möbelgaranti!
  • kinapuff

jag är inte säker men skulle gissa att fabriksgaranti innebär att garantin täcker ursprungsfel typ... fråga affären.

• Cecci78

Man har alltid 3 års reklamationsrätt enligt lag och det behöver inte stå på kvittot. Det är inte samma sak som garanti men vad de menar antar jag är att om det är något ursprungsfel på varan så ger de en 3-årig garanti på det.

• Analoga
    Cecci78 skrev 2010-05-29 22:22:27 följande:
    Man har alltid 3 års reklamationsrätt enligt lag och det behöver inte stå på kvittot. Det är inte samma sak som garanti men vad de menar antar jag är att om det är något ursprungsfel på varan så ger de en 3-årig garanti på det.
    Så om det under den tiden exempelvis uppstår något fel (som inte orsakats av oss) t ex att lack eller färg släpper på någon fläck, eller någon annan skada uppstår - då har jag rätt att byta bordet och stolarna?
  • Engeln

Inte nödvändigtvis _byta_ varorna, säljaren har rätt att avhjälpa felet (d.v.s. reparera)

Garanti är lagstadgad i 6 månader, men många butiker etc. har egen policy som förlänger denna. Som konsument har du alltid tre års reklamationsrätt, skillnaden är att du som köpare då måste bevisa att felet är ett fabrikationsfel (eller ursprungsfel) sen är det upp till tillverkare att godkänna eller inte. Under garantitiden måste säljaren bevisa att det är ett handhavandefel om garantin inte ska täcka. Det är alltså mycket lättare att få igenom reklamationer på garantin, men de flesta tillverkarna (enl. min erfarenhet) är mycket generösa med reklamationer under "reklamationsrätten"

• jassikan
    http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Garanti/
    "Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier."

http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Reklamation-
    "Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början."
  • Analoga
    jassikan skrev 2010-05-30 00:24:07 följande:
    www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-s.../"Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier."www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-s...-"Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början."
    Fast om det t ex efter ett år blir en fläck på bordet; att lite färg flagnat bort, och jag skött det efter konstens alla regler - då är det ju inte ett fel som funnits från början utan som uppkommit efter orimligt kort tid. Det ingår väl också i reklamationsrätten då?
  • jassikan

Reklamationsrätt har du, men det är ju dessvärre inte detsamma som att säljaren/tillverkaren accepterar reklamationen.

Uppkommer det efter mer än 6 månader efter köpet är det upp till dig att bevisa att det är ett ursprunligt fel.
    Och ska man vara krass så betyder det förmodligen att en materialanalys måste göras om säljaren/tillverkaren inte accepterar din reklamation. Och materialanalyser är mycket kostsamma.

Svar på tråden Har fråga om möbelgaranti!