• Fru Sveden

Vad har du/ni för framtidsplaner?

Jag och min man verkar ha ganska udda framtidsplaner i alla fall när vi pratar med andra om dom. Vi har som mål att bli skuldfria, äga vårt boende och kunna gå ner i arbetstid eller sluta arbeta helt när vi är i 50års åldern. Jag ser det inte som ett orimligt mål allt beror ju på vad man väljer att göra med sitt liv.

Det flesta jag pratat med om detta tycker att jag/vi är dumma i huvudet som sparar pengar för att anväda dem längre fram vi kan ju lika gärna vara döda då. Ja sant, men å andra sidan har vi ett barn och till på väg så om en av oss skulle dö i för tid (vilket jag verkligen hoppas inte händer) så har ju den som är kvar pengar som den kan leva för.

Jag säger inte att vi på något sätt är snåla för att vi tänker på framtiden. Vi köper fortfarande saker vi vill ha och som vi behöver och vi lägger en hel del pengar på skit vi inte behöver som alla andra. Så enda skillnaden på oss och vad det verkar de flesta andra par är att vi sparar pengar för att ha det bra längre fram.

Så jag undrar nu vad har du/ni för framtidsplaner? Är det bara jag som pratat med människor som har en annan syn på livet eller är det så här de flesta tänker?

(Kan tillägga att jag är 24år och min man 29år så vi har ca 20år på oss att uppnå vårt mål)

• Svar på tråden Vad har du/ni för framtidsplaner?
  • Anova

Jag är precis tvärt om.. Jag vill hitta ett jobb som jag i princip kan jobba med tills jag dör.. Eller åtminstånde till min hjärna/kropp inte klarar av det längre. Tänker inte spara mycket pengar till framtiden, jag vill hellre leva upp dem nu. Jag vet att jag mentalt inte skulle klara av att sluta att jobba vid 50. alla är vi olika, det finns säkert folk som klarar av att sluta jobba tidigt i sina liv och mår bra av det. Jag skulle nog mentalt gå under.

• Fru Sveden
    Anova skrev 2010-05-29 18:24:50 följande:
    Jag är precis tvärt om.. Jag vill hitta ett jobb som jag i princip kan jobba med tills jag dör.. Eller åtminstånde till min hjärna/kropp inte klarar av det längre. Tänker inte spara mycket pengar till framtiden, jag vill hellre leva upp dem nu. Jag vet att jag mentalt inte skulle klara av att sluta att jobba vid 50. alla är vi olika, det finns säkert folk som klarar av att sluta jobba tidigt i sina liv och mår bra av det. Jag skulle nog mentalt gå under.
    Målet i sig är ju inte att sluta jobba utan att ha så mycket pengar att vi inte behöver jobba och kan åka ut och resa och göra roliga saker istället för att slava för någon annan hela livet. Jag ser det mycket som att jag byter min fritid mot pengar och jag har ingen lust att göra det hela livet
Svar på tråden Vad har du/ni för framtidsplaner?