• bolaboll

Någon som varit med om detta? (1åring) plötsligt fått ont under armarna när man lyfter upp henne.

Vår lilla flicka har sedan ca en vecka tillbaka börjat gråta och får uppenbart ont under armarna när man lyfter upp henne som vanligt. När jag känner och undersöker axlar armar,armhålor revben så säger hon inte ett pip. Har inte ont i övrigt förutom när man lyfter under armarna, som man ju gör.

Någon som varit med om detta?

Hon håller på att få massa kindtänder och jag hoppas på att det kan vara svulna lymfkörtlar som spökar. Ska titta in på vårdcentralen i veckan, men vill ändå veta om någon har varit med om något liknande. Blir ju alltid lite orolig när något inte är som det ska..

• Svar på tråden Någon som varit med om detta? (1åring) plötsligt fått ont under armarna när man lyfter upp henne.
  • Starkast

Hon har ju blivit större = tyngre och då kan det göra ont att bli lyft under armarna. Håll inne på kroppen/midjan istället.

• bolaboll

Okej. Du menar att det är vanligt och att det brukar gör ont att bli upplyft i ettårsålder för att man har blivit tyngre? Moment som att lyfta upp och ner ur matstol, vagn etc.? Har faktiskt aldrig hört talas om det.

Det är väl klart att vi inte lyfter henne i bara armarna. Eller lägger all tyngd i armhålan. Man håller väl ändå stadigt runt kroppen när man lyfter upp ett barn.

• amalie79

Har hon ramlat och slagit sig eller något? Man vet ju inte alltid var de har ont eftersom de inte kan säga till...min kollegas lilla flicka började gråta en kväll när de lyfte upp henne, det visade sig att hon ramlat på dagis utan att personalen sagt något och hon hade ett brutet nyckelben.

• bolaboll
    amalie79 skrev 2010-05-30 10:21:03 följande:
    Har hon ramlat och slagit sig eller något? Man vet ju inte alltid var de har ont eftersom de inte kan säga till...min kollegas lilla flicka började gråta en kväll när de lyfte upp henne, det visade sig att hon ramlat på dagis utan att personalen sagt något och hon hade ett brutet nyckelben.
    Aha, Ja jag är orolig för det... Nu har vi så att säga undvikit att lyfta henne på det sättet och lyfter under rumpa och runt magen och hon leker och springer som vanligt i övrigt så det verkar ju vara något specfikt just där.

Vi ska såklart gå till läkaren och kolla upp. Och tack! det är bra att få höra andras erfarenheter kring området.
  • bolaboll

Vi var med henne till läkaren igår (jourtid). Han sa att vi kunde utesluta något brutet eller spricka iallafall (även svullna lymfkörtlar), för då hade hon inte kunnat röra och böja armarna som hon kan. Det är ENDAST när man lyfter upp. Sa att det inte är något som går att göra nåt och åt för tillfället. Skulle komma tillbaka om det blir värre. {#lang_emotions_undecided} Så luddiga svar gillar man inte.. Hmm jag vet inte.. Men hon är vid god vigör i övrigt så vi får väl bara att undvika att lyfta på det sättet och vara uppmärksam och se om det går över eller förändras på något sätt.

Svar på tråden Någon som varit med om detta? (1åring) plötsligt fått ont under armarna när man lyfter upp henne.