• Anonym (Bölden)

Bölder eller acne i fejan

Har sista tiden fått som bölder i ansiktet. Mest kring hakan, vid sidorna om munnen.
    När jag klämmer på dom kommer det ut genomskinlig vätska. Fast som inatt hade jag tandkräm på bölderna och då kom det gult/vitt gojs när jag klämde och jag kunde se det också. Det är inte rött runt om kring så det är inte rosaeca. eller hur det nu stavas.

Har aldrig haft problem med acne tidigare så kan det vara nån form av acne?? Man kan ju få böldliknande acne..

Tacksam för svar och gärna lite tips hur jag ska göra för att få bukt med detta.

• Svar på tråden Bölder eller acne i fejan
  • Anonym (5)

Ska du ha mens? Tänkte om det kan vara hormonellt.

• Anonym (jag)

När det är runt munnen beror det ofta på något du ätit. Jag var hos en hudterapeut för flera år sen när jag hade samma problem och hon sa att det kunde bero på allergi/överkänslighet mot ägg och tomat i samband med solen. Tyckte det lät konstigt men jag har faktiskt fått dessa "bölder" när jag ätit ägg el tomat och varit i solen. Annars är jag inte känslig mot detta utan just med solning...

Nu vet jag inte om detta gäller dig men du kan ju testa utesluta detta. Annars kan det bero på känslighet mot mjölkprodukter, choklad, ost eller annat.

• Anonym (5)

Jag tar kortisontabletter när mina utslag i ansiktet är som värst, har en reumatisk sjukdom.

• Anonym (Bölden)
    SmillaMilla skrev 2010-05-29 20:32:51 följande:
    Låter precis som min sons mollusker!
    Mollusker är det inte!

Det börjar som bölder som bara syns att det är en böld. Utan att huden är ojämn eller att det ser ut som finnar. Det kommer efter nån dag när jag klämt.
  • Anonym (oui)

låter som perioral dermatit, sitter just kring hakan och munnen

• Anonym

Låter som mina "inbördes" finnar som jag kallar dom, finnar som aldrig går att trycka. Det blir bara som du säger lite vätska som kommer, men likförbannat fortsätter man att trycka o klämma o det blir ett fult sår.
    Tyvärr vet jag inte vad man ska göra åt dom... =(

• Anonym (vuxenacne)

Har haft acne/bölder som låter precis som dina. Jag var till slut tvungen att söka läkare. Hon skrev ut någon salva som egentligen var mot rosaeca, men sa samtidigt att det inte var det jag hade utan någon form av vuxenacne. Det funkade dock, och efter det har jag fortsatt med en receptfri salva från apoteket som jag tar på så fort jag känner att en böld är på väg, då brukar det inte bli något av dem.

• Anonym (Bölden)
    Anonym (vuxenacne) skrev 2010-05-29 21:55:05 följande:
    Har haft acne/bölder som låter precis som dina. Jag var till slut tvungen att söka läkare. Hon skrev ut någon salva som egentligen var mot rosaeca, men sa samtidigt att det inte var det jag hade utan någon form av vuxenacne. Det funkade dock, och efter det har jag fortsatt med en receptfri salva från apoteket som jag tar på så fort jag känner att en böld är på väg, då brukar det inte bli något av dem.
    Då vill jag gärna veta vad det är för receptfri salva du köper??

Börjar bli desperat!
    Anonym skrev 2010-05-29 21:51:43 följande:
    Låter som mina "inbördes" finnar som jag kallar dom, finnar som aldrig går att trycka. Det blir bara som du säger lite vätska som kommer, men likförbannat fortsätter man att trycka o klämma o det blir ett fult sår.Tyvärr vet jag inte vad man ska göra åt dom... =(
    Det låter precis som det jag har. Man är ful och sårig i fejan. Hoppas nu vi kan få veta vilken receptfri salva det är som hjälper vuxenacne!
  • Lindreas

Du är inte gravid? Jag har nämligen fått sådär under graviditeten, skitjobbigt, och just på hakan och kinderna. Tidigare har det gått att bara klämma dem en gång, sen är det klart, men det här... Nej, jag fattar inte...

• Anonym

Puffar oxå för att få veta vilken receptfri salva som hjälper..

• Lindreas
    Anonym skrev 2010-05-29 23:11:43 följande:
    Puffar oxå för att få veta vilken receptfri salva som hjälper..
    Basiron gör det inte!
  • Momalicious
    Lindreas skrev 2010-05-29 22:13:52 följande:
    Du är inte gravid? Jag har nämligen fått sådär under graviditeten, skitjobbigt, och just på hakan och kinderna. Tidigare har det gått att bara klämma dem en gång, sen är det klart, men det här... Nej, jag fattar inte...
    Undrar samma sak? Jag har aldrig haft några finnar direkt, nån enstaka nån gång då och då. Men sen jag blev gravid har jag fått massor med små plitor i pannan samt dessa gigantiska finnar som inte går att klämma och som inte försvinner förrän efter en vecka eller så. 
  • Lindreas
    Momalicious skrev 2010-05-29 23:20:13 följande:
    Undrar samma sak? Jag har aldrig haft några finnar direkt, nån enstaka nån gång då och då. Men sen jag blev gravid har jag fått massor med små plitor i pannan samt dessa gigantiska finnar som inte går att klämma och som inte försvinner förrän efter en vecka eller så. 
    De är tamigfan helt jävla hopplösa att bli av med! Hur många gånger ska man hålla på och klämma dem!? Såklart, hormonerna ställer ju till det, men någon måtta får det ju vara. Dessutom har jag fått en hel bunt på bröstet... Tjusigt värre.
Svar på tråden Bölder eller acne i fejan