• hallonfamiljen

börja jobba när sonen är 7 månader o pappa blir pappaledig?! Erfarenheter eftersökes...

Jag har en son på 4,5 månader. Jag hade planerat att vara mammaledig till sonen var 1år och 3mån. Nu blev jag uppringd och erbjuden ett jobb som jag alltid drömt om! Så då börjar vi fundera...
    det skulle bli aktuellt när sonen är 7,5 månader. Pappan kan då vara hemma med honom i 9 månader.
    Det finns inget negativt i detta. Pappan har inget jobb from sept då jag skulle börja. Sonen ammar nog inte då. Jag får mitt drömjobb. Pappan och sonen får ju jordens chans att få en fin relation (de hade de fått ändå men ni förstår..)
    MEN jag vill ändå höra lite tankar kring detta. Erfarenheter...

Vad hade ni gjort!`?

• Svar på tråden börja jobba när sonen är 7 månader o pappa blir pappaledig?! Erfarenheter eftersökes...
  • Pormoicheia

Sambon har varit hemma med barnen nu sedan augusti förra året då jag började plugga heltid. Visst har det skapat lite mer uppmärksamhetstörst hos barnen när jag väl kommer hem och det har väl, till viss del, ökat konkurrensen mellan de två små (snart 4 och 2 år gamla). Men det är ju inget skadligt.

Jag hade tagit jobbet om jag var du.

Apprentice Moraltant *back in action*
  • talare

jag hade tagit jobbet och låtit pappan vara hemma och slita

• MissOlive

När jag fick mitt första barn så började jag jobba när hon var 9 månader. Inte riktigt lika tidigt med nästan. Jag jobbade då 75 % Min sambo jobbade också lite grann, men det var han som var mest hemma med dottern. Detta fungerade utmärkt! Min man(numera :)) säger att det är det bästa han har gjort! Jag kände mig trygg när han var hemma så det var inga problem att jobba. Jag jobbade 75% för att det var det jag blev erbjuden, hade det varit heltid hade jag gjort det ändå!

Lycka till!

• Michisen

Jag började jobba helger när sonen var sex månader, halvpass. Vid åtta månader gick jag tillbaka på fulltid i några månader innan jag var hemma ett litet tag igen precis innan dagisinskolningen. Har funkat kalasbra och sedan dess har min älskade make aldrig kläckt ett ord om att "Du har ju varit hemma hela dagen, hur kan du INTE ha hunnit laga middag?"

• mian75

Jag började jobba när sonen var åtta månader och har gjort likadant nu när dottern blev åtta månader. Med sonen var maken hemma 3,5 månad och sen var jag hemma igen ca 4 månader innan sonen började på dagis.

Nu med dottern kommer maken att vara hemma 4,5 månad och sen jag ytterligare ca 5 månader innan hon börjar på dagis. 

Sonen delammade jag fortfarande morgon och kväll när jag började jobba men dottern han jag sluta amma (båda barnen har slutat amma självmant vid ca 8 månaders ålder).

Både med sonen och dottern har det fungerat alldeles utmärkt att skifta så "tidigt". Vi har inte märkt några tendenser på att något av barnen har blivit "mamma-" eller "pappaklängig". Det känns snarare tvärtom som att vi har fått barn som är trygga med båda föräldrarna.

Om ni känner att det känns bra för er och att ert barn är tryggt med er båda så skulle jag inte känna några hinder för att börja jobba så tidigt. 

Lycka till med nya jobbet om du tar det !

• Mälaröbo

Jag gick tillbaka på heltid när min yngsta var 3 månader. Arbetade i 3 månader och gick sen hem igen. Sen växlade vi lite fram och tillbaka tills det var dags för dagis.
    Funkade kanon.

• ploten

Med första barnet började jag jobba heltid när han var knappt 8 månader, och mannen var sedan hemma i 7 månader. Funkade hur bra som helst för oss. Sonen fortsatte amma kvällar och morgnar tills han var 1 år.

Med andra barnet började jag jobba heltid när hon var drygt 8 månader, men då hade vi hunnit med att vara föräldralediga tillsammans på heltid i 3 månader (tog dagar för varsitt barn). Mannen fortsätter nu vara ledig med minsta i 4 månader till, och sen får vi ser hur vi gör återstående 3 månader innan hon ska börja på dagis (kanske jobbar vi 50/50). Även dottern ammar jag nu morgon och kväll (hon är nu drygt 9 månader).

Vi har bara haft positiva erfarenheter av detta, och att dela så pass lika. Vi känner att båda barnen har bra - och lika god - anknytning till oss båda. Vi båda känner till barnens behov och rutiner lika bra. Båda har fått chans att lägga upp vardagen med barnen på sitt eget sätt, utan att den andra lägger sig i.

Klart du ska ta jobbet om det är ditt drömjobb! Lycka till!

• krakel

Jag började jobba då min stora dotter va 8 månader och pappa va ledig när jag sov (jobba natt) det funka kanon

• teec

vi är i samma sits. 

Willa är 6 mån när jag börjar jobba (fick ett nytt jobb som jag inte kunde tacka nej till) så då ska hennes pappa vara hemma med henne i 8-9 mån. 
    jag tycker det ska bli super skönt att gå tillbaka till jobb och få lite omväxling =) 
  • MammanZ

Började jobba halvtid när sonen var 7 månader och pappan är nu hemma på halvtid. Funkar jättebra Om mannen fick välja skulle han nog vara hemma med killen på heltid =) Men jag är inte riktigt redo för det än, och det funkar inte heller för mannens jobb.
    Kan tillägga att det var jobbigare preics före jag började jobba (nojade och ville knappt släppa stackarn =) ) , när jag väl var på jobbet så flöt det på.
    Tipsar om en digital fotoram så du kan ha måååånga bilder på underverket ;)

Svar på tråden börja jobba när sonen är 7 månader o pappa blir pappaledig?! Erfarenheter eftersökes...