• nu1mlock

Barnstol till cykel utan pakethållare

Tjohej!

Jag tänker införskaffa mig en cykel. Jag vill egentligen köpa en heldämpad cykel vilket betyder att jag inte kommer ha någon pakethållare. Jag har hört att det finns barnstolar för cyklar utan pakethållare, men känner ingen som har en sådan.

Finns det kanske någon här som har erfarenhet av en sådan? Om ja, hur smidigt är det att ta bort och sätta dit?

Min dotter är två och ett halvt år, men jag vågar inte chansa på exakt hur mycket hon väger, då jag inte tycks minnas vad vågen stod på sist. Det är dock lätt fixat under morgondagen, då jag kan uppdatera detta inlägg.

Det är alltså en s.k. mountainbike som är heldämpad (fram och bak) som jag (helst) vill köpa, men det förutsätter förstås att det finns barnstolar till dessa som går att använda utan att jag behöver köpa en ny cykel inom ett eller två år.

• Svar på tråden Barnstol till cykel utan pakethållare
  • nu1mlock

Ni får ursäkta den kanske knäppa frågan, men var på ramen fäster man den?

Jag vet inte exakt vilken cykel det blir (ska ner och leta bland affärer i veckan), men jag hade tänkt mig något i stil med följande:

biltema.se/ProductImages/27/large/27-1066_l.jpg

Det är inte alls samma cykel (har hört att Biltemas cyklar är dåliga), men principen är densamma med stötdämparen där bak. Skulle stolarna som ni har rekommenderat fungera med en sådan cykel?

• TheMother
    nu1mlock skrev 2010-05-29 23:00:25 följande:
    Ni får ursäkta den kanske knäppa frågan, men var på ramen fäster man den? Jag vet inte exakt vilken cykel det blir (ska ner och leta bland affärer i veckan), men jag hade tänkt mig något i stil med följande: biltema.se/ProductImages/27/large/27-1066_l.j... Det är inte alls samma cykel (har hört att Biltemas cyklar är dåliga), men principen är densamma med stötdämparen där bak. Skulle stolarna som ni har rekommenderat fungera med en sådan cykel?
    Nej, på en sån cykel fungerar det inte.
    Man fäster delen som sitter fast i cykeln precis under sadeln, nedanför stången.
    Mamma till Anton 080920
  • nu1mlock
    TheMother skrev 2010-05-29 23:04:07 följande:
    Nej, på en sån cykel fungerar det inte. Man fäster delen som sitter fast i cykeln precis under sadeln, nedanför stången.
    Nej, självklart ska det inte fungera. :P

På en cykel som påminner om denna då: biltema.se/ProductImages/27/large/27-1040_l.jpg

Nu när vi ändå håller på och pratar cyklar så kan jag passa på att fråga vad det är för storlek jag bör kika efter. Om vi tar bilden ovan som exempel så är det ju en typ av MTB. Jag har hört att det är 26" som gäller på dessa (28" för "standardcyklar"), stämmer det?

Det känns som att mina fötter kanske kan komma att stöta emot barnsitsen på en cykel som påminner om den jag länkade i detta inlägg. Fast sitsen kanske kommer tillräckligt långt bak ändå?
  • TheMother
    nu1mlock skrev 2010-05-29 23:10:55 följande:
    Nej, självklart ska det inte fungera. :P På en cykel som påminner om denna då: biltema.se/ProductImages/27/large/27-1040_l.j... Nu när vi ändå håller på och pratar cyklar så kan jag passa på att fråga vad det är för storlek jag bör kika efter. Om vi tar bilden ovan som exempel så är det ju en typ av MTB. Jag har hört att det är 26" som gäller på dessa (28" för "standardcyklar"), stämmer det? Det känns som att mina fötter kanske kan komma att stöta emot barnsitsen på en cykel som påminner om den jag länkade i detta inlägg. Fast sitsen kanske kommer tillräckligt långt bak ändå?
    Jadu, att stöta i själva sitsen när nog inget större fara. Själv har jag dock problem med att jag stöter i baksidan av knäna i dosan som man fäster på cykeln. Dock har jag en gammal hederlig damcykel.

Hoppas du kan få svar på resten, är ungefär så här långt min koll på cykelstolar och cyklar sträcker sig
    Mamma till Anton 080920
Svar på tråden Barnstol till cykel utan pakethållare