• Ferrari72

alla dessa tråkiga namn..

varför ger ni era barn namn som alla andra heter... Tex Alva, William, Tea, Noa, Oliver, Vilda, Engla, Tuva, ......bla bla bla, tråklistan kan göras lång. Varför namnge ditt barn till nåt som alla andra heter. Har ni taskig fantasi elr??? Är glad att mina barn har speciella namn som ingen annan på tex dagis heter...

• Svar på tråden alla dessa tråkiga namn..
  • Moi Je Joue

vad heter dina barn då?
    tycker också dom namnen känns trista men mest för att dom är fula.

• längtar och väntar

Vi funderar på att ge vår bebis namnet Oliver om det blir en pojke. Tycker inte det är så speciellt vanligt, utan vi valde det för att det är ett fint namn! Vi vill ha ett namn som är gångbart internationellt också och vill inte hitta på något eget namn som många gör.

• Moi Je Joue
    längtar och väntar skrev 2010-05-30 00:21:23 följande:
    Vi funderar på att ge vår bebis namnet Oliver om det blir en pojke. Tycker inte det är så speciellt vanligt, utan vi valde det för att det är ett fint namn! Vi vill ha ett namn som är gångbart internationellt också och vill inte hitta på något eget namn som många gör.
    tänker på oliver och gänget och läskiga familjen wahlgren :)

jag har inget emot vanliga namn bara dom inte är usa-inspirerade eller låter som ikea-grejer.
  • Lena

Vi väljer namn efter ett vi tycker om och som betyder något något för oss. Vi bryr oss inte om namnet är populärt eller ej.

Jag har svårt med egenpåhittade namn och namn som inte stavas som det låter. Alla gillar vi olika saker.

• BillyX

Fast varför inte välja ett namn som är fint, som är modernt och som passar in? Utan att för den sakens skull anstränga sig för att hitta nåt unikt och annorlunda?

Det är ju också en fördel, att ha ett namn som gör att barnet passar in, nåt som är tidstypiskt och som är enkelt?
    Jag tyckte bara synd om Mats i min klass som hade ett sånt gammaldags namn som pappor brukar heta... Kanske är det lika synd om dina barn?
  • Colisa

För att man tycker att något av de namnen är det finaste namnet man vet? Och för att man vill ge sitt barn det finaste namnet man vet? För att man tycker att ens son eller dotter är väldigt speciell alldeles av sig själv och inte behöver ett ovanligt namn för att bli unik?

Flera av namnen du nämner är inte ens bland de 100 populäraste.

Dessutom kan man inte veta vad alla andra på dagis och i skolan kommer att heta när man ska bestämma namn åt sitt lilla barn. Jag har själv ett av de absolut vanligaste förnamnen i min åldersgrupp. Trots det var det inte förrän på högskolan som jag hamnade i samma klass som någon med samma namn. Folk med något ovanligare namn har jag däremot haft flera stycken av i klassen samtidigt.

• längtar och väntar
    Moi Je Joue skrev 2010-05-30 00:23:44 följande:
    tänker på oliver och gänget och läskiga familjen wahlgren :) jag har inget emot vanliga namn bara dom inte är usa-inspirerade eller låter som ikea-grejer.
    Oliver och gänget har jag aldrig sett och visst familjen Wahlgren är inte så roliga, men jag förknippar ändå inte Oliver med deras familj..
  • nollåtta

För att jag inte tycker mitt barn blir mindre unikt med ett vanligt normalt namn istället för alla hitte-på namn som enbart signalerar föräldrarnas dåliga smak.

• Siamüsen

Antagligen för att man tycker just det namnet är det finaste och det som passar bäst?

Mina barn har visserligen relativt ovanliga namn, men vi har inte valt dem efter var de ligger pa listan utan för hur de låter, ser ut och vad de betyder för oss.

• DenNamnbitne

Jag tycker också att det är lite roligare med större fantasi men det viktigaste är ju trots allt att man väljer namn som man tycker om. Håller med om att de namnen som du skrev ned är antingen vanligare eller i alla fall på modet. Det är ju förståeligt eftersom de är rätt vackra namn. Namnet Alva får mig att tänka på en trevlig gammal dam på 95 år som jag hjälper, så det är vackert. Engla, Noa och Oliver är inte vackra det håller jag med dig om, men de andra är ju fina. Jag tycker både om vanliga och ovanliga namn!

Svar på tråden alla dessa tråkiga namn..