• betti

Min vovve har brutit tån!

Hur lyckas de med nåt sånt...?

Den är jättesvullen och han haltar. Det är förstås jättesynd om honom, skulle man råka glömma det blir man snabbt påmind av hans sorgliga uppsyn!
    Nån som varit med om nåt liknande?

• Svar på tråden Min vovve har brutit tån!
  • turia

min katt bröt sin tå..el en spricka blev det rättare sagt.
    vet kunde ejj göra nått..

• CherstinBovington

Min hund bröt tån, vi gick till veterinären, han fick tassen rakad och tvättad (Eftersom han hade skickat på den och det blivit infektion) och sen fick han antiboitika och en tratt på huvudet.

• vichy

Hej betti, vår hund brøt oxå tån nær han var valp. Sprang runt och hoppade och glattade på vår kaklade terass nær min man spolade vatten och vips så halkade han in i væggen och brøt tån.....

Han fick gå med bandage i næstan en månad. Se till att det kommer in luft till benet annars går det lætt infektion som CherstinBovington skriver.

Lycka till och ge din vovve mycket kærlek nu det behøver han den lille stackarn!!!

• UWO BaraJag

Allmän info:

Frakturer i tår på hundar (och katter) gör man i allmänhet ingenting åt. Det får självläka och man får räkna med en läkningstid på ca 6 månader.
    Frekvent slickande i området för skada kan ske som ren reaktion på smärtan. Smärtlindrande mediciner finns -de är dock receptbelagda varför veterinärbesök krävs.

• betti

Han hade trots allt inte brutit den! Antingen så har han trampat in nåt eller så har han stukat den kraftigt.

Vi har fått smärtstillande och antibiotika, ska tillbaka på måndag. Är det inte bättre då ska de skära i tassen för att se om de hittar nåt...

Men det tror jag inte behövs, svullnaden har redan lagt sig. Skönt att inget var brutet i alla fall!

• Marie J

Vår hund bröt 3 tår när han var valp.
    Han hade bara bandage + stödskena. Eftersom dom växer mycket när dom är valpar läkte det fort, efter ca. 2 veckor var allt bra igen.

Svar på tråden Min vovve har brutit tån!