• goddagens

Hur länge sitter antabus i kroppen?

Om man har tagit en antabustablett på 400mg - hur många dagar måste man då vänta innan man kan dricka alkohol igen?

Vad är andra biverkningar man kan få av antabus?

Om man är extremt trött och mycket dålig i magen (diarreé) - är detta biverkningar av antabus då, eller bara den vanliga ångesten och oron som förvärrats?

Mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur länge sitter antabus i kroppen?
  • Anonym (Varför?)
    goddagens skrev 2010-05-30 10:15:28 följande:
    Om man har tagit en antabustablett på 400mg - hur många dagar måste man då vänta innan man kan dricka alkohol igen?Vad är andra biverkningar man kan få av antabus?Om man är extremt trött och mycket dålig i magen (diarreé) - är detta biverkningar av antabus då, eller bara den vanliga ångesten och oron som förvärrats?Mycket tacksam för sva
    Tanken med antabus är just att låta bli att dricka. Är det en planering av alkoholförtäring jag hör?
  • Maggis

Det beror på om det bara handlar om en antabus eller om man tar det regelbundet. Antabuseffekten byggs upp i kroppen de första dagarna av kuren och sedan kan effekten sitta i länge; upp till 14 dagar efter sista tabletten kan man få effekt vid alkoholförtäring, har jag för mig. Hur det funkar om man bara tagit en enda tablett, vet jag faktiskt inte. Men jag vet att just trötthet och diarré är några av de vanligaste biverkningarna när man tar Antabus så det kan ju bero på tabletten.

Gå in på www.fass.se och sök på Antabus så får du säkert fler och bättre svar på dina frågor.

//Maggis
  • goddagens

Tackar för svaren.

Maggis: 

Jag har redan läs på Fass. Men där står som sagt inget om hur det ser ut om man bara tagit en tablett och alltså inte byggt upp något ännu.
    Skulle vara intressant att höra från någon som provat detta?

Anonym (Varför?):

Ja, jag vet vad antabus är till för. Men det kan finnas olika anledningar till att man väljer att ta till antabus.

Detta är en kur som kommer börjas om efter semestern, men det är dumt att må ännu mer dåligt under en semester som man sparat pengar till och sett fram emot under mer än 1 års tid.

Antabusen finns alltid kvar - men semestern är snart över

• goddagens

Tack....... provar min fråga där.

• DreamBitch

Halveringstiden är 10 timmar så det är bara att räkna.
    Efter ett dygn har du ungefär 100mg kvar i kroppen. Efter två dygn har du ungefär 25mg kvar om man räknar grovt.

• goddagens
    DreamBitch skrev 2010-05-30 22:04:47 följande:
    Halveringstiden är 10 timmar så det är bara att räkna.Efter ett dygn har du ungefär 100mg kvar i kroppen. Efter två dygn har du ungefär 25mg kvar om man räknar grovt.
    Okej..... tackar för svaret. Så det man kan läsa sig till på FASS (minst 2 veckor) är mer skrämselpropaganda eller?
  • DreamBitch
    goddagens skrev 2010-05-31 10:25:00 följande:
    Okej..... tackar för svaret. Så det man kan läsa sig till på FASS (minst 2 veckor) är mer skrämselpropaganda eller?
    Nej, antagligen inte men du sa att du bara hade tagit en tablett och då är risken relativt liten att du har byggt upp något i kroppen.
    Du måste ju läsa ALLT som står där.
    "Plasmahalveringstiden för Me-DTC är ca 10 timmar, men ensymhämningseffekten av ALDH varar betydligt längre. Effekten kan således kvarstå 7-14 dagar efter seponering. Hos patienter med underhållsbehandling av disulfiram kommer intag av alkohol att medföra en typisk disulfiram/alkoholreaktion inom loppet av 5-10 minuter."
  • goddagens
    DreamBitch skrev 2010-05-31 13:07:41 följande:
    Nej, antagligen inte men du sa att du bara hade tagit en tablett och då är risken relativt liten att du har byggt upp något i kroppen.Du måste ju läsa ALLT som står där."Plasmahalveringstiden för Me-DTC är ca 10 timmar, men ensymhämningseffekten av ALDH varar betydligt längre. Effekten kan således kvarstå 7-14 dagar efter seponering. Hos patienter med underhållsbehandling av disulfiram kommer intag av alkohol att medföra en typisk disulfiram/alkoholreaktion inom loppet av 5-10 minuter."
    Okej.... jag är nog lite trög - kanske beroende av huvudvärken?

Men men... jag ska dit imorgon igen, ska försöka slippa ta någon mer tablett då. Så jag kan ha en lugn och skön semester åtminstone.

Tack igen! {#lang_emotions_flower}
  • goddagens

Fått svar från läkaren. Det sitter i 3 dagar så nu är allt lugnt.

• Anonym (goddagens)

Semestern var toppenlyckad.

En och annan öl/vin/drink blev det, men inte så mycket. Nu har jag börjat om behanlingen ett tag till..... hoppas på att slippa detta h-vete snart dock!

• klyban

Är du påtvingad en behandling efter som du säger att du vill slippa detta helvete?

• Anonym (goddagens)
    klyban skrev 2010-08-11 14:52:18 följande:
    Är du påtvingad en behandling efter som du säger att du vill slippa detta helvete?
    Ja, det är påtvingat kan man säga. Men h-vetet innebär att jag mår väldigt dåligt fysiskt och psykiskt av "medicinens" biverkningar.

Hur länge brukar man hålla på med detta? Jag är helt novis på detta med alkoholmissbruk och skulle bli väldigt tacksam om någon som vet/har erfarenhet kan svara?
  • Juha

ja jag blev också på tvingad av sos  men fick senare reda på att man inte kan tvinga någon att ta skiten har varit utan 3 dagar nu fick kraftiga biverkningar som klåda extrem trötthet o dålig i magen får man sådana symtom så måste man bryta behandlingen genast man mår psykiskt dåligt av antabusen det e bättre o hålla sig nkter utan den medicinen bättre gå till ett aa möte alkoholmissbruk kan aldrig botas med medicin det handlar om egen vilja o samtals terapi mitt råd e till dig att bryt det gjorde jag bi verkningar är inte bra för kroppen jag själv har inte tänkt o dricka nåt men somsagt har pratat med missbruks gruppen o dom säger att man inte kan tvinga någon o ta den medicinen

Svar på tråden Hur länge sitter antabus i kroppen?