• Anonym (trådstartaren)

När fick ni mens efter medicinsk abort?

Jag hade en medicinsk abort i v 8. Den gick smidigt, jag följde instruktionerna och badade inte, använde inte tampong och hade inte sex medan jag blödde. Har inte haft speciellt ont efter att livmodern återhämtat sig efter aborten, lite spänningar i äggstockarna som mest, tror således heller inte att jag fått nån infektion. Var nyligen på mottagningen och gjorde gravtest och det var negativt.

Det har nu gått 6 v. sedan aborten och jag har blött en gång, bokstavligen - en gång. Detta var för några dagar sen, det kom utan förvarning lite blodigt slem följt av lite blod som vanligt under början av mens, men sen fortsatte det inte. Den enda informationen jag har fått är att jag ska återkomma om jag inte får mens inom 6 v. Har försökt komma i kontakt med dem men måste tydligen vänta till imorgon, har ringt runt och fått olika info, nån tyckte att jag skulle avvakta i ytterligare 3 mån (?!?! när det rör sig om min fertilitet kan jag inte vänta så länge!), en annan tyckte det lät akut (men jag hade ingenstans att vända mig då min gynmottagning är stängd).

Jag är livrädd för att min fertilitet har påverkats (då min gynekolog rådde mig att behålla barnet, eftersom h*n påstår att chanserna minskar drastiskt med varje abort - h*n är dock den enda av alla jag pratat med som har framställt detta som en överhängande risk, möjligen pga vetskapen om just min situation - som jag ju inte tänker redogöra för här).

Jag ska göra ägglossningstest så fort mensen kommer igång igen, för att försäkra mig om att produktionen är igång, men fram till dess hoppas jag att era svar kan hjälpa mig en smula.

Hur och när fick ni mens efter era medicinska aborter?
  • Svar på tråden När fick ni mens efter medicinsk abort?
  • Anonym
    Har inte hört att du skulle ha mindre risk att bli gravid igen när du gör medecinsk abort..det är de mäst skonsamma man kan göra..när de gäller abort.
    Väntar själv på min mens som inte heller kommit efter en hem abort.
  • Anonym (trådstartaren)

Nä som sagt, det är ju bara denna enda person som hävdat det - men så var det också en gynekolog som jag vanligen har stort förtroende för... Hur många veckor var det sen du hade din?

H*n förklarade det med att blodet som kommer när man gör abort också "skjuts tillbaka upp" och s.a.s. blockerar i äggledarna. Underligt, kan tyckas, att inte detsamma skulle ske vid missfall eller bara vanlig mens - men jag bara antog att h*n vet bättre än jag.

Vad anser ni om den förklaringen för övrigt?

• Anonym

Asså tjejen jag är nästan 99 % säker på att han har fel...

Jag gjorde en medicinsk abort för 6 veckor sedan och jag har pratat med säkert tiotals läkare och barnmoskor och frågat om abort minskar chansen att få barn i framtiden och ingen har sagt ja. Bara om man får en infektion och inte botar den i tid, då kan dina chanser minskar!

Jag började med ppiller samma dag som jag gjorde aborten och frågade då att om jag äter dom pillrerna i ca fem år och sedan vill bli gravid, gör de att jag får svårare att bli gravid och hon sa att då under domma åren jag äter ppillerna så vilar mina äggstockar så när de senast ska komma igång igen är de extra starka, alltså poisitivt. men visst, det kan ju ta ca ett halvår efter användning med ppiller innan man får sina hormoner och äggl tillbaka.

lycka till

• Anonym (trådstartaren)

Tack!

Mensen kom för två dagar sedan och har hållit i sig (har aldrig varit så glad över mens!). Dock funderar jag allvarligt på att byta gynekolog. Det känns inte som att jag kan lita på min nuvarande längre.

Vill fortfarande höra folks åsikter om min gynekologs förklaring!

Svar på tråden När fick ni mens efter medicinsk abort?