• Anonym

Dalacin Vagitorier -> kan man ha sex under behandlingen?

Jag var på gynundersökning och fick bekräftat att jag hade kraftig infektion, bakteriell vaginos.

Fick Dalacin Vagitorier i 3 dagar och om det inte hjälper ska jag äta Flagyl i en vecka.

Nu undrar jag om man får ha sex under behandlingen av Dalacin? Det stod inget om det i informationsbladet så vi körde på. Men kan det ha tagit bort effekten av läkemedlet?

• Svar på tråden Dalacin Vagitorier -> kan man ha sex under behandlingen?
  • Anonym

"Som vid alla vaginala infektioner rekommenderas inte samlag under behandling med Dalacin vagitorier."

• Anonym

ja fast efter det så står det att medicinen kan förstöra eventuella preventivmedel. Så jag vet inte om det är därför eller för att det kan sabba behandlingen.

för vi använder inga preventivmedel.

• Anonym

Jag har haft sex ett par dagar efter behandling men något att tänka på är att medicinen är stark så doft och smak sitter kvar upp till 5 dagar efteråt. Man ska med andra ord inte bli slickad eller stoppa fingrarna i munnen efter man har haft 6 !

• Anonym

Men alltså...hur fräsch är man vid kraftig bakteriell vaginos! Är det inte bättre att skippa att tillföra fler bakterier under några dagar? Jag tycker det säger sig självt...3 dagar kan man väl skippa penetrering?

Ur Fass:

Som vid alla vaginala infektioner rekommenderas inte samlag under behandling med Dalacin vagitorier. Latexkondomer och latexpessar kan försvagas om de är i kontakt med suppositoriebasen i Dalacin vagitorier (inkompatibiliteter se avsnitt Blandbarhet). Den preventiva effekten och skyddet mot sexuellt överförda sjukdomar kan försvagas, varför denna typ av preventivmedel inte bör användas förrän tidigast 72 timmar efter avslutad behandling med Dalacin vagitorium.

Under behandling med Dalacin vagitorier bör inte andra produkter användas i slidan (t ex tampong och intimspray).  (jag skulle nog likställa det med en snopp också )

Svar på tråden Dalacin Vagitorier -> kan man ha sex under behandlingen?