• Snowsee

Solskydd på barn under 1 år?

Hej!
    Jag har en fråga ang solskydd på barn under 1 år? Har hört att man inte ska använda solskyddsfaktor på barn under ett? Stämmer det? Varför?
    Jag vet att så små barn inte ska vistas i solen och jag tänker köpa badkläder till dottern som i stort sett täcker hela kroppen. Men, det är ju omöjligt att ha henne i skuggan exakt hela tiden hela sommaren.

När jag frågade om detta på Apoteket så fick jag svaret att
    - "Så små barn ska absolut inte vara i solen".
    - "Nej, det vet jag, svarade jag, men jag undrar om det finns något som man kan smörja med för säkerhetsskull?"
    - "Så små barn ska inte vara i solen!!"

Så mycket hjälp fick jag där, så nu frågar jag er.
    Hur har ni gjort/ska göra i sommar?

• Svar på tråden Solskydd på barn under 1 år?
  • anyXX

Hur gammal är hon? Är hon 10-11 månader borde det ju inte spela någon roll om du använder solkräm på de delar som inte skyddas av soldräkten. Mina barn är födda i mars så första sommaren har de varit i skugga och andra kunnat ha solskydd - mao vi har inte haft det problemet.

Iris 080308 & Nils 100319
  • IsaCMoJs

Haha rolig personal!

Det är ju jättesvårt att hålla de små utanför solen men man ska klä på tunna heltäckande kläder (inte kul men) eller uv-solkläder och självklart solhatt eller keps på lilla huvudet och anledningen till att man inte ska smörja dem är för att deras hud inte tål kemikalierna som finns i solskydden...

Mamma till Moa 081216
  • Habaladabala

Så små barn ska inte vara i solen.....

Det är enda svaret jag oxå fått. Har en 5 månaders här hemma och jag VEEEET att hon inte får vara i solen men ibland är det oundvikligt.
    Har hitills kört med långärmat och långbyxor + stor solhatt men om inte själva krämen är farlig för henne skulle jag gärna smörja lite oxå. 
  • Snowsee

Hon är 8 månader och fruktansvärt varm av sig. Heltäckande kläder på henne, även om de är tunna, känns hemskt med tanke på hur varm hon är i sig själv. Men det är väl så det får bli.

• anyXX
    Snowsee skrev 2010-05-30 20:51:31 följande:
    Hon är 8 månader och fruktansvärt varm av sig. Heltäckande kläder på henne, även om de är tunna, känns hemskt med tanke på hur varm hon är i sig själv. Men det är väl så det får bli.
    Aha, men det finns ju luftiga blusar osv som man kan ha. Ett tips är också pyjamasar med ben och body i ett så man slipper ha både byxa + body över magen, då blir det inte lika varmt!
    Iris 080308 & Nils 100319
  • tina32

Förstår dem på apoteket, de vågar nog inte säga annat. En bekant till min mamma hade sin lilla 6 månaders på en filt i solen och hon blev blind. Så fruktansvärt

• Pymsan

Jag har undrat detsamma, jag har en son som fyller 1 år i slutet av juli. Det är OMÖJLIGT att hålla honom i skuggan. Jag kommer köpa en sån där soldress som täcker nästan hela kroppen, keps med "flärp" i bak och det som sticker fram kommer jag smörja med en 50+ solskyddsfaktor för barn som jag köpt. Sen har jag tänkt undvika vara i solen när den är som starkast. Han får leka och busa ute tidigt på förmiddagen eller sent på eftermiddagen.

• MammanZ

Undvik solen när den är som starkast så mycket det går (man kan ju inte låsa in barnen i källaren hela sommaren!)
    Tunna heltäckande kläder/uv-kläder och keps/mössa gärna med "flärp" där bak.
    Jag har en solskyddsfilt spf 50 som jag lägger över vagnen när han sover, och som man kan "linda in" honom i när jag bär honom. Den är väldigt sval, så han blir inte varm
    Har även kompleterat med ACOs spf 30 för barn som enbart innehåller fysikaliskt filter, för tex händer, fötter ansikte etc. Vet att många säger att man inte ska smörja, men jag resonerar att det är bättre att ta det än att han bränner sig. BVC sa samma sak, och rkommenderade att man använder spf med bara fysikaliskt filter.

Som BVC här sa, man kan inte ha barnen i källaren hela sommaren =)

• Farfalla
    MammanZ skrev 2010-05-31 13:05:29 följande:
    Undvik solen när den är som starkast så mycket det går (man kan ju inte låsa in barnen i källaren hela sommaren!) Tunna heltäckande kläder/uv-kläder och keps/mössa gärna med "flärp" där bak. Jag har en solskyddsfilt spf 50 som jag lägger över vagnen när han sover, och som man kan "linda in" honom i när jag bär honom. Den är väldigt sval, så han blir inte varm Har även kompleterat med ACOs spf 30 för barn som enbart innehåller fysikaliskt filter, för tex händer, fötter ansikte etc. Vet att många säger att man inte ska smörja, men jag resonerar att det är bättre att ta det än att han bränner sig. BVC sa samma sak, och rkommenderade att man använder spf med bara fysikaliskt filter. Som BVC här sa, man kan inte ha barnen i källaren hela sommaren =)
    vad är det för slags filt? var har du köpt den? :)
  • halmhatten

Och om valet står mellan att vara utan solkräm och bränna sig och att använda solkräm, så är det nog ett bättre alternativ att använda solkrämn.
    Fast precis som alla här sagt {#lang_emotions_smile}, allra bäst förstås med skugga och skyddande kläder, men OM...

• MammanZ

Farfalla: Har en från Aussies Finest Jag köpte min på länsförsäkringar förra året, men de går även att köpa på nätet eller i vissa babybutiker. Den är ganska stor 100*150, vilket är bra. Och den är sval. har en vit, men jag vet inte om jag skulle rekomendera, den är redan fläckig (av solskydd tror jag) så en färgad håller sig kanske snyggare

Svar på tråden Solskydd på barn under 1 år?