• Mamma till viljestark dotter

Göra abort om barnet saknar en hand och ett ben?

Tittar just nu på ett program på TV som heter "Livets svåraste val". Där ställs ett par inför följande fakta:

Kvinnan väntar tvillingar och vid UL framkommer att ena barnet saknar en hand och ett ben. De har 6 barn sen tidigare. Nu erbjuds de att låta det handikappade barnet somna in i livmodern.

Hur skulle ni gjort? För mig skulle det kännas otänkbart att låta barnet somna in, men jag är ju inte i deras sits...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-31 07:00
    Kvinnan var gravid i v 32 när hon erbjöds den selektiva aborten.

• Svar på tråden Göra abort om barnet saknar en hand och ett ben?
  • Zanna83

Jag sitter ocksså och tittar. Började nästan gråta när de beskrev hur de skulle "avliva" barnet

Pappan verkar ganska självisk tycker jag...

• MissLaila

Jag skulle låta barnet somna in.. Jag jobbar själv som personlig assistent och ser rätt mkt..

• kornberoende

Oj va hemskt :(

Men tänk på barnet, h*n vill kanske inte ha ett liv med sånt handikkap?

• amalie79

Nej, det skulle jag inte göra, en hand och ett ben är väl inte hela världen, det kan man klara sig bra utan.

• puss
    MissLaila skrev 2010-05-30 20:57:00 följande:
    Jag skulle låta barnet somna in.. Jag jobbar själv som personlig assistent och ser rätt mkt..
    men gud. hur ser du på dina klienter, att de borde ha fått "somna in" de också eller?
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • Zanna83
    felia67 skrev 2010-05-30 20:59:31 följande:
    Vilken kanal??
    tv4 fakta
  • felia67
    Zanna83 skrev 2010-05-30 21:00:09 följande:
    tv4 fakta
    TACK
  • Disela

Är det "bara" de handikappen, så skulle jag definitivt behålla. Skulle inte kunna försvara att ta bort ett fullt friskt, fungerande barn. En hand och ett ben kan man klara sig utan. Dessutom finns det nu högteknologiska proteser att tillgå.

• MissLaila
    puss skrev 2010-05-30 20:59:20 följande:
    men gud. hur ser du på dina klienter, att de borde ha fått "somna in" de också eller?
    Nej, det gör jag inte.. Men det är så många som inte har något meningsfullt liv..
    Jag skulle inte välja att sätta ett barn till livet om jag visste att något va fel.. Inte i dagens samhälle iaf..
Svar på tråden Göra abort om barnet saknar en hand och ett ben?