• JGumsa

Kalla röror, kallt kött...

Nu känns det som om överallt där jag är bjuden att äta så ska det bjudas på "cateringmat" dvs. kalla rätter. Jag undrar lite över kallt kött, alltså sånt som varit tillagat men sen äts kallt ex.kyckling, fläskfilé..är det helt ok att äta det eller? Kan inte blivit "smittad" efter att det tillagades? Likaså kalla röror- står att man ska vara försiktig med hållbarhetsdatum och coleslaw skulle man visst INTE äta, men man själv har ju ingen aning om när den röran är gjord och VILKEN röra som är ok? Själv har jag ätit köpt potatissallad här hemma men det är väl ok?

Oj, många frågor, men hoppas att ni vet bättre än jag!

Kram

• Svar på tråden Kalla röror, kallt kött...
  • Lena

det är helt okej med sådan man om den har förvarants väl.

• JGumsa

Jo, men hur vet man om den har förvarats väl om det är från ett cateringföretag liksom...? Missförstå mig rätt Vågar man äta det ändå?

• Hannathu

Nu har jag en dum fråga, vart har du hört att man inte ska äta coleslaw?
    Vitkål, morötter, majo och ev gräddfil/creme fraiche är inte farligt såvitt jag vet och jag hittar inget på slv som tyder på att det skulle vara det.

Den rostbiff som är färdig i tex butik eller som de flesta cateringfirmor använder är sprutad med nitritsalt för att behålla färgen även om tempen varit uppe i över 65 grader.
    Kalkon, skinka, kyckling mm är sällan några problem.
    Undvik lufttorkade och kallrökta grejer som parmaskinka och hård salami. I det här fallet kanske du ska vara lite försiktig med kallrökt/gravad lax oxå eftersom du inte vet förpackningsdatum.

Potatissallad och röror är OK så länge de är fräscha, de brukar hinna bli rätt skabbiga innan det är ngn fara.

Det är väldigt svårt att veta om det är helt ok alltihop men gå på magkänslan, känns det fräscht och bra så ät annars får du väl hålla dig till bröd och hårdost och sallad

• JGumsa

Marinerad fläskytterfilé
    Mat & potatissallad
    Kycklingspett
    Cous-cous
    Isbergssallad
    Chorizo
    Pestopasta-sallad
    Marinerade oliver
    Räkröra

Mmm nu blev jag hungrig...men kan jag äta allt detta? Förutom chorizon? Vill vara helt säker när jag ska dit imon. Kram!

• La Lola
    JGumsa skrev 2010-06-02 21:01:58 följande:
    Marinerad fläskytterfilé
    Mat & potatissallad
    Kycklingspett
    Cous-cous
    Isbergssallad
    Chorizo
    Pestopasta-sallad
    Marinerade oliver
    Räkröra

Mmm nu blev jag hungrig...men kan jag äta allt detta? Förutom chorizon? Vill vara helt säker när jag ska dit imon. Kram!
    Är choritzon stekt så kan du ju äta den utan att tveka.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Hedi

Sa det är ok att äta rostbiff da?

• Demyra

Coleslaw är det ju majonnäs i så därför ska man kanske vara försiktig.
    Kan finnas salmonella i råa ägg.

• La Lola
    Demyra skrev 2010-06-03 07:33:43 följande:
    Fast inte i svenska. De får man äta i precis alla former.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Hannathu
    Demyra skrev 2010-06-03 07:33:43 följande:
    Näe det stämmer inte alls!
    All köpt majo är ALLTID ok

ALLA ägg som säljs i svenska livsmedelsbutiker är kollade för salmonella, man slaktar ut fågelbesättningar med salmonella här!
Svar på tråden Kalla röror, kallt kött...