• Anonym (cecilia)

Må illa av ångest?

jag har problem med mycket ångest och mår alltid så illa. Är det normalt att må illa av ångest eller är det helt onormalt. Ibland oroar jag mig för att illamåendet ska bero på något farligt och inte alls på ångest som jag tror. Dessutom är jag livrädd för att kräkas vilket inte direkt gör det hela bättre, jag går runt hela dagarna och mår skit och är livrädd att jag ska spy.

• Svar på tråden Må illa av ångest?
  • EsMamma

Jag har i riktigt stressade perioder mått riktigt fysiskt illa. Kräkts på morgnarna, inte kunnat borsta tänderna utan att frukosten kommit upp, knappt kunnat äta på dagarna för att jag mått så illa.
    www.hitta.se/LargeMap.aspx&cx=1617034&cy=6640693&PointX=1617034&PointY=6640693&name=Hallkved-Lindvreta,%20Hallkved%20Lindvreta%20481,%20Uppsala&usecache=&ds=
    När stressen och ångesten släppt så har det försvunnit.

• EsMamma

oj, blev något konstigt där. Länken har inget med inlägget att göra

• Anonym (cecilia)

tack skönt att höra att jag inte är ensam. Så jobbigt att alltid gå runt och må så illa. tror dessutom jag har magkattarr också.

• EsMamma

jo det är nog någon form av magkatarr när man mår så där illa

kram

• Anonym (cecilia)

att borsta tänderna är jättejobbigt och då mår jag ännu mer illa och får ännu mera ångest, ibland är det så illa att jag får välja mellan att borsta tänderna eller kunna sova

• Anonym (precis samma)

Exakt så har jag med!
    När jag mår som sämst psykiskt mår jag illa, och min största fobi i livet är att kräkas. Finns perioder då jag mår illa varje kväll (det är oftast då som jag känner så).

• Anonym

Jag har inte det minsta spyfobi men har under några perioder stressat så mycket att jag fått magkatarr, och då mår man illa konstant.

• Anonym (mamma)

Min äldsta son (12 år) har sådär!

Han mår illa varje kväll och har panikångest för kräkfobier!

Han har nu fått medicin för magkatarr...........

Allt är i en dimma för både honom och mig som mamma!

Det blir en ond cirkel, ångest, må illa, ännu mer ångest, ännu mer stress och då ännu mer må illa!

Min son går nu på bup sen ett år tillbaka på KBT (kognitiv beteende terapi) som är jättebra!

• Anonym (sorgsen)

Det hänger ju ihop, självklart mår man illa när man har ångest! Och mår man illa får man ofta mer ångest för man tror att det är nåt fysiskt fel på en. Det i sin tur leder ju till magkatarr vilket gör att man mår ännu mer illa.

• Anonym (vera)

Illamående är vanligt vid ångest och stress. Dels kan rädsla för det trigga ett illamående dels så kan stress/ångest i sig orsaka problem i mag- och tarmkanaler i form av illamående, gaser och lös mage. För mig funkar faktiskt Rennie för det mesta. När jag tar dem regelbundet blir det nästan bra (alltså morgon och efter lunch). Annat som funkar oftast för mig är cola light (ingen annan dricka än just denna av någon anledning) eller tuggummi.

• Anonym (frkSvår)

På mig sätter sig allt dåligt mående omedelbart i magen: oro, stress, sorg - u name it och ibland blir jag illamående, i bland får jag ont (magkatarr OCH illamående) men allra oftast äter jag tyvärr för att fylla det som känns som ett stort hål i magen ...

Svar på tråden Må illa av ångest?