• Daz

sjuk syrén?

Är det någon som vet vad som hänt med vår stora syrénbuske? Flera grenar ser döda ut, och har ej utvecklat några ordentliga blad eller så ser bladen små och lite krulliga ut. En del grenar ser ut som att de påbörjat knoppar av blomställningar men att de sedan svartnat och dött. Flera grenar lever runt omkring dessa, kommer de också att drabbas och dö? Är det detta som kallas vissnesjuka?

Idag har jag skurit bort en del döda grenar och bara lämnat ca 20-30 cm på stammarna, såsom man gör när man föryngrar. Jag vill ju inte ta bort allt på en gång då det skulle se väldigt konstigt ut och förlora funktionen som insynsskydd. Råd och hjälp önskas. Tack.

• Svar på tråden sjuk syrén?
  • sirisdotter

Hade en syrén som betedde sig på liknande sätt.  Sågade faktiskt ner den efter råd från mer erfarna kolonigrannar.  Har två andra på tomten en bit ifrån, som klarat sig.  På granntomten nära den bortsågade finns också syrener som klarat sig.

Vissnesjuka, är inte det väldigt smittsamt?

• sirisdotter
    Micke skrev 2010-05-30 23:27:00 följande:
    Inte gödslat gräsmattan med stroller kombi? 
    Nej, det är jag totalt oskyldig till!   Min gräsmatta har fått hanka sig fram på färskt gräsklipp sedan jag skaffade den 2006.  Mest av oföretagsamhet/obeslutsamhet/snålhet.  Hur sprider man ut kornen?  Måste man investera i liten vagn för det??  Mossan frodas...

Men du kanske vände dig till TS?
  • Micke

Vände mig faktiskt till TS, då jag vet flera som fått problem med bla syrener efter att de spridit ut stroller kombi. 

Sprid hellre ut Algomin eller liknande om du nu ska gödsla. Behöver ingen vagn utan du kan kasta ut kornen för hand om du vill. 
  • sirisdotter
    Micke skrev 2010-05-30 23:41:35 följande:
    Vände mig faktiskt till TS, då jag vet flera som fått problem med bla syrener efter att de spridit ut stroller kombi.  Sprid hellre ut Algomin eller liknande om du nu ska gödsla. Behöver ingen vagn utan du kan kasta ut kornen för hand om du vill. 
    Vill inte kapa TS tråd.  Känner också mer för Algomin KRAV.
    Råkade komma hem från Granngården häromdagen med en flaska VitaGro när jag tänkt köpa jord (till växthuset)....  Säljaren jag frågade föreslog det.  När jag kom hem och googlade såg jag att det är flytande Blåkorn.  Har alltid undvikit konstgödsel!
    Byter flaskan - eller försöker vattna gräsmattan med vattenkanna och rekommenderad koncentration/vattenblandning.
Svar på tråden sjuk syrén?