punkteringsfria hjul eller lufthjul
hur stor stötdämpningsskillnad är det?
hur stor stötdämpningsskillnad är det?
De jag känner som haft lufthjul har fått punktering allihopa. ( fast de gått på asfalt)... Vi har haft punkteruingsfritt på båda vagnarna och tycker dte är sååååååååå bra... Jga har gått i terräng med vagnen och det är ju skönt att kunna göra det..inte oroa sig för grusvägar och bli ståendes med platt däck...
Det är, enligt personalen på babyproffsen här iaf, tyngre att köra med lufthjul...det är väl också min privata uppfattning, men har ju bara kört lufthjul under kort stund..
Tycker att jag har skitbra stötdämpning i min vagn, fast det beror väl inte bara på hjulen utan också vagnen...
Jag har under ett drygt år haft en punktering, men det var en begagnad vagn, så innerslangen hade blivit lite torr, så förmodligen var det en spontan punka. Jag borde kanske byta de andra slangarna i förebyggande syfte, men nu är det ett drygt halvår sedan punkan och det klarar sig, så jag chansar vidare.
Jag tycker det är mycket behagligare att köra med liftpumpade däck (det ingick både ock till vår vagn) Inte bara för dämpningen, utan för att de låter mindre!? De massiva däcken jag sett är mycket bredare och den uppsättningen jag har är mer trögkörd. Men, om man bara kör den ena varianten tror jag man blir nöjd i vilket fall
Jag föredrar rent generellt lufthjul. De är mer lättkörda och även bättre på vintern när det kommer snö.
Vi har haft punka en gång men det fixar man ju lätt och slang och liknande finns ju i vanliga cykelaffärer.
hmm jag tror att vagnarna blir lite mjukare för barnet och att de blir lite mer lättrullade, jag bor ute i obygden och har aldrig fått punka fast jag under 4år haft 3olika vagnar med lufthjul (alla begagnade) dock så ska jag köpa en med punkteringsfria till nästa vagn för det är original på den. tror inte det spelar någon större roll!
lite skönare med luft, men risk för punka +att de måste pumpas ibland =)
hmm..förstår inte varför lufthjul skulle vara bättre på vintern.... Jag har punkteringsfria och kom fram galant denna vinter, medan mina vänner med lufthjul stod helt stilla...tror det beror mer på vagnen än på hjulen..
har brio med lufthjul,har haft den till 2 barn nu och har haft 1 punktering.... har grusväg från huset ca 300 m till den asfalterade byvägen,och den går super genom snö...och på guppga grusvägar så blir det mjukt gungeligung... hade jag haft fasta hårda hjul som mormor har på sin gamla brio,så smäller den och blir hårda stötar när man går i gupp el edför en trottoar, så valet för min är enkelt!!! LUFTHJUL
Vi valde luftdäck till vår Briovagn. Tycker det är mjukare att köra, både för mig och bebisen, bättre grepp men ändå inte tungkört och tja... Det känns bättre helt enkelt.
Ingen jag känner som har luftdäck har fått punka, trots att de använder vagnarna på grusvägar och ute i skogen.
Jag har under två år med lufthjul aldrig fått punktering (det är väl dags snart kanske). Jag har haft Kronan duo, Babytravel jogger och nu en Brio nova classic med lufthjul Jag tycker att vagnar med punkteringsfria däck är mer tungkörda. Vi har en Emmaljunga scooter och den är inge rolig att gå på promenad med. Jag funderar starkt på att byta ut den mot en Kronan sulky som har lufthjul.