• Anonym (...)

Lagad tand - håller hur länge? Sönder efter 3 månader??

Hej Hej!

För ca 3 månader sedan så var jag och lagade en tand, nu i helgen så lossnade en bit av lagningen, medan jag borstade tänderna. Har fått en tid senare i veckan så dom kan kolla på det.

Men hur länge är det tänkt att en lagning ska hålla? Den har inte blivit utsatt för någonting påfrestande eller så. Utan vanlig mjuk mat.

Finns det ingen garanti eller liknande? Eller är det bara att punga ut med tusenlapparna igen?? :(

• Svar på tråden Lagad tand - håller hur länge? Sönder efter 3 månader??
  • CarlHerman

Det finns ingen garanti än så länge, såvitt jag vet. Det är varje klinik som har sin egen policy. Där jag jobbat brukar de göra om fyllningar som gått sönder/lossnat inom ett halvår gratis, lite beroende på orsaken också.
    De kanske inte putsat ner fyllningen tillräckligt så att du har belastat den hårt, då borde du kunna få göra om den gratis när det bara gått 3 månader. Men som sagt, ingen generell garanti finns.

• Anonym (...)

Det var ju inget roande besked. Då kan dom ju bara fortsätta laga skiten dåligt så jag får punga ut pengar. Ingen tand man vill ta väck heller.. usch nu ökade ångesten ännu mer..

• CarlHerman

Så gör inte en seriös tandläkare, det kan jag lova! Misstänker du något annat så byt klinik. Att tandläkare skulle göra dåliga lagningar med flit är nog väldigt ovanligt tack och lov.

• Anonym (...)

Förtroendet för dem är inte jättestort. Gick med en provisorisk lagning där i över 1½ år som jag fick laga i omgångar. Enligt andra tandläkare skulle den åkt ut så fort som möjligt. Nu är den gamla tandläkaren borta och jag ska få ny i slutet på veckan. Så får se vad som sägs. Jag är ju lätt uppe i så fk betalar en del av det iaf. Ngt positivt

• Menhir

Det finns ingen lagstadgad garantitid på fyllningar men seriösa tandläkare har minst 1 års garanti (om man inte avtalat annat).

Ring till dem, du ska inte behöva betala en ny fyllning om den nya har samma utsträckning som den gamla.

Medellivslängden för en "plastfyllning" är 5-10 år mellan tummen och pekfingret medan en amalgamfyllning i genomsnitt håller minst dubbelt så länge. Men det är bara tandläkare som vill ha amalgamfyllningar i sina tänder nuförtiden...

Menhir, leg tandläkare

• Anonym (...)

Tack för att ni ägnat er tid åt tråden!

Ja det återstår att se vad de säger i morgon. Men hon som svarade i telefon verkade väldigt förvånad över att den var sönder redan.

Svar på tråden Lagad tand - håller hur länge? Sönder efter 3 månader??