Min 4-månaders har börjat krångla massa på nätterna. Hungrig? Magont? HJÄLP!!
Min son är 4 mån + 1 vecka och helammades till 4-månadersdagen. Då började vi lite smått med smakisar av gröt på kvällen (Mild havregröt från Nestlé). Vi fick dock sluta med gröten efter bara 4 dagar (trots att han gillade den jättemkt!) eftersom det verkade som om han fick ont i magen av den.. Vaknade extra många ggr på natten, bökade, hade svårt att komma till ro. grät, ville amma mer än vanligt och man hörde hur det mullrade i magen på honom..
Nu har han inte ätit ngt annat än bröstmjölk i 3 dagar och då trodde jag såklart att det skulle bli bättre igen men nejdå.. det är precis likadant! Inatt sov han mellan 20.30 - 08.30 och då vaknade han 22.30, 01.00, 03.00. 05.20 och 07.20 och ville äta. Ingen småsnuttande utan han klunkade i sig som om han var vrålhungrig..
Så frågan är vad detta kan bero på? Verkar bara vara på natten han har problem för på dagarna är han glad och nöjd.. även om han sover lite mer än vanligt.. förmodligen för att ta igen sig efter den störda nattsömnen...stackars liten..
Min svärmor tror att han är hungrig och skulle behöva en extra skjuts av ersättning innan natten.. men jag vet inte jag.. han vill ju inte ens amma på båda brösten så då känns väl inte det så sannolikt? Och stämmer det verkligen att barn sover längre på natten om sista målet är ersättning?
Tacksam för erfarenheter, tips och råd!!