Nån som är bra på växellådor? (fråga om läckage)
Hej,
Ska försöka fatta mig kort:
Golf 87'a, läcker olja mellan växellådsgavel och växellåda. Läckan var sjukt svår att identifiera men nu verkar det stå klart att det är skarven emellan där.
Har kollat allt, även inledningsvis bytt packbox drivaxel i tron om att det kröp därifrån, men i senvintras beställde jag en ny (beggad, men kollad OK) växellådsgavel samt nya skruv och även korrekt packning mellan låda o gavel från VAG. Bytte gavel i tisdags, sen dess har det varit torrt under bilen. (jublade inombords) Normalt sett läcker den när den får stå och följdaktligen hade den sölat enormt under vinteravställningen. Allt ok mellan tisdag och söndag som sagt. Tar en tur till ICA söndag e.m, när jag inspekterar under bilen söndag kväll 4 timmar senare har den sölat en fläck stor som en Colaburksbotten ungefär. Grrrrr! Torkar torrt och inspekterar även måndag morgon - fortfarande torrt, trots att det nu är 8 timmar sedan jag torkade. Bilj-len spelar mig ett spratt! Försöker den markera revir bara eller?
Nu till frågan: Jag använder som sagt VAG's originalpackning däremellan (när jag tog isär såg jag att det inte fanns nån packning) men en kille sa att man inte använder packningar man använder "packning på tub". Har nån erfarenhet av detta, är det bra grejjer eller? Jag är så ilsk att jag funderar på att riva igen, ta bort packningen och ersätta med nåt klet - eller ska jag köra BÅDE packning OCH klet, vad är bästa tipset?
/puppa