• Rabarbapuppa

Nån som är bra på växellådor? (fråga om läckage)

Hej,

Ska försöka fatta mig kort:
    Golf 87'a, läcker olja mellan växellådsgavel och växellåda. Läckan var sjukt svår att identifiera men nu verkar det stå klart att det är skarven emellan där.

Har kollat allt, även inledningsvis bytt packbox drivaxel i tron om att det kröp därifrån, men i senvintras beställde jag en ny (beggad, men kollad OK) växellådsgavel samt nya skruv och även korrekt packning mellan låda o gavel från VAG. Bytte gavel i tisdags, sen dess har det varit torrt under bilen. (jublade inombords) Normalt sett läcker den när den får stå och följdaktligen hade den sölat enormt under vinteravställningen. Allt ok mellan tisdag och söndag som sagt. Tar en tur till ICA söndag e.m, när jag inspekterar under bilen söndag kväll 4 timmar senare har den sölat en fläck stor som en Colaburksbotten ungefär. Grrrrr! Torkar torrt och inspekterar även måndag morgon - fortfarande torrt, trots att det nu är 8 timmar sedan jag torkade. Bilj-len spelar mig ett spratt! Försöker den markera revir bara eller?

Nu till frågan: Jag använder som sagt VAG's originalpackning däremellan (när jag tog isär såg jag att det inte fanns nån packning) men en kille sa att man inte använder packningar man använder "packning på tub". Har nån erfarenhet av detta, är det bra grejjer eller? Jag är så ilsk att jag funderar på att riva igen, ta bort packningen och ersätta med nåt klet - eller ska jag köra BÅDE packning OCH klet, vad är bästa tipset?

/puppa

• Svar på tråden Nån som är bra på växellådor? (fråga om läckage)
  • Fikabröds Kungen

Jag skulle nog ha lagt en tätande skarv både på in å utsidan.
    Har du laser mätt dom båda så du vet att dom verkligen passar till 100 ?
    Eller finns det ingen alternativ väg ex nån kyl kanal på insidan som går i själva metallen som fått sig en micro spricka ?

• Rabarbapuppa
    Fikabröds Kungen skrev 2010-05-31 13:55:01 följande:
    Jag skulle nog ha lagt en tätande skarv både på in å utsidan.Har du laser mätt dom båda så du vet att dom verkligen passar till 100 ?Eller finns det ingen alternativ väg ex nån kyl kanal på insidan som går i själva metallen som fått sig en micro spricka ?
    Tjena Kungen, tack för svar.
    Förstår jag dig rätt, lägga "packnings-gucka" på både lådans anläggningsyta och gavelns anläggningsyta, och sen skruva ihop, är det så du menar med "insida/utsida"?

Ja alltså, delarna passar. De är gjorda för lådan. Jag har inte lasermätt men ska jag göra det måste motor + låda ur bilen misstänker jag och det undviker jag helst.

Visst kan det finnas sprickor i gavlarna, det är de kända för att kunna ha, men jag har som sagt bytt till en sprickfri gavel (om det nu var felet på min förra gavel).

Hoppas du kan se bilden nedan:

http://picasaweb.google.com/lh/photo/STKhKwV8NXh53uLL3p1VZA?feat=directlink

Det svarta är lådans gjutgods, det silvriga är nya gavelns aluminium, sen ser du packningen som ett "löv" som sticker igenom emellan.

/puppa
  • Ulf Harrys Farsa

Ytrymmet mellan motor och växellåda skall vara torrt, läcker det olja i skarven är det läckage inuti, packboxen mellan motor och växellåda som gått, alltså ingående axel

MOTOR (axel)---P--(axel)-- Växellåda

P = Packbox/tätning, whatever

• Rabarbapuppa

Ulf Harry, det är jag med på, men det läcker inte i skarven mellan motor och växellåda. Där är det torrt. 

Där det har droppat ifrån är mellan växellåda och växellådsgavel. Alltså gaveln, längst ut på lådan, där femmans kugg huserar och varpå kopplingsarmen sitter etc.

(Bara för det har det varit snustorrt där sedan i söndags)

/Puppa

• Ulf Harrys Farsa
    Rabarbapuppa skrev 2010-06-01 08:39:13 följande:
    Ulf Harry, det är jag med på, men det läcker inte i skarven mellan motor och växellåda. Där är det torrt.  Där det har droppat ifrån är mellan växellåda och växellådsgavel. Alltså gaveln, längst ut på lådan, där femmans kugg huserar och varpå kopplingsarmen sitter etc. (Bara för det har det varit snustorrt där sedan i söndags) /Puppa
    aha :)
  • Rabarbapuppa

Jag har blivit rekommenderad en gucka som VW själva använder som "packning på tub" som är silikonliknande och stinker ättika. Ska tydligen vara mycket effektiv. Har prod. nr. på den nu och min VW-verkstad har lagt undan en tub åt mig.

Jag får testa med detta.

/Puppa

• Fikabröds Kungen
    Rabarbapuppa skrev 2010-06-01 13:33:20 följande:
    Jag har blivit rekommenderad en gucka som VW själva använder som "packning på tub" som är silikonliknande och stinker ättika. Ska tydligen vara mycket effektiv. Har prod. nr. på den nu och min VW-verkstad har lagt undan en tub åt mig.

Jag får testa med detta.

/Puppa
    Prata med en kamrat som servar VW:s inbytes bilar i den stad jag bor.
    Han sa också att man skulle kleta på "krämen" samt värma för att få väggarna att "fästa" lättare var hans tips ifrån märkes verkstan.
  • Rabarbapuppa

Jättebra tips där Kungen, jag suger åt mig!

Guckan ligger på hyllan hemma i garaget nu.

Bilen har varit fortsatt torr sedan sist har jag märkt, men häromdagen när jag donade med hjulbyten och följdaktligen hissade bilen i hörnorna så kom det ut vxl-olja. Det är från hastighetsmätarwirens ingång ovanpå lådan som det rinner ur, eller ska vi säga "skvimpar" ur. Jag hade bytt packning där, men det verkar som om det kommer ändå.

Det är rekommenderat 2 liter olja i lådan, jag har fyllt exakt två flaskor (2 liter) men tydligen när det blir lite nivåskillnad på bilen så kommer det ur olja.

/Puppa  

• Fikabröds Kungen
    Rabarbapuppa skrev 2010-06-07 11:10:40 följande:
    Jättebra tips där Kungen, jag suger åt mig!

Guckan ligger på hyllan hemma i garaget nu.

Bilen har varit fortsatt torr sedan sist har jag märkt, men häromdagen när jag donade med hjulbyten och följdaktligen hissade bilen i hörnorna så kom det ut vxl-olja. Det är från hastighetsmätarwirens ingång ovanpå lådan som det rinner ur, eller ska vi säga "skvimpar" ur. Jag hade bytt packning där, men det verkar som om det kommer ändå.

Det är rekommenderat 2 liter olja i lådan, jag har fyllt exakt två flaskor (2 liter) men tydligen när det blir lite nivåskillnad på bilen så kommer det ur olja.

/Puppa  
    Är det beklädd vajer ?
    Om ja pröva att täta runt beklädnade men se till så att vajern fortfarande kan spela en del.
    Alernativ byt låda =) är ju inte allt för mycke jobb på en golf :)
  • Rabarbapuppa

Ja, beklädd vajer. Allt ser helt reko ut med den i sig, så.. jag kan prova det.

Ja, ha ha! Nja, lådan är hyfsat nyrenoverad så jag behåller gärna den. En hel del trim i maskinen så jag tar inte gärna vilken beggad låda som helst....

/Puppa

Svar på tråden Nån som är bra på växellådor? (fråga om läckage)