• Ylwis

Alpnearing löksoppa

....HAr hört man kan  använda löksoppan i köttbullar och köttfärssås istället för vanlig lök.

Någon som vet hur mkt man ska ta och om man ska "blöta" upp pulvret först?

Mamma till Alvyn 051015
  • Svar på tråden Alpnearing löksoppa
  • Hannah76

Hittade detta på en blogg:

Husmanskost...

Vi har meckat ihop hemmagjorda köttbullar, guuuud sååå goda! Vi använder oss av en liten hemlig ingrediens som gör det hela. Jag avslöjar ingrediensen för det är så gott, när man väl har tetstas dessa köttbullar kommer man aldrig vilja ha andra! Alpnaering löksoppa är hemlisen! Ja du läste rätt, löksoppa! Man använder sig av denna fördigblandade kryddan och vatten, inget annat, jo blandfärs så klart!
    Här får du receptet!
    400 g köttfärs
    3 msk Alpnaerings Löksoppa (pulver) kan ta 4 msk med...
    2 - 4 msk vatten, känn efter så att det inte blir för torrt.. ta hellre 5-6 msk
    Rulla köttbullar och stek i stekpanna eller långpanna i ugnen, 225C i ca 10 - 15 min.
    Volia, så var det klart!
    Nu är vi så mätta så vi kan inte röra oss ur soffan.. är det bra eller dåligt?!

• Ylwis

ah tack.

kanske lika mkt till köttfärssås?

Mamma till Alvyn 051015
  • crazy mom

En mycket onödig tillsats då den med stor sannolikhet innhåller E621 och annan skit.

Fram för naturliga råvaror. Det blir goda köttbullar!

• Ylwis
    crazy mom skrev 2010-05-31 12:07:58 följande:
    En mycket onödig tillsats då den med stor sannolikhet innhåller E621 och annan skit.Fram för naturliga råvaror. Det blir goda köttbullar!
    Ja jag tycker om lök men inte min son!vspelar ingen roll hur minimalt jag hackar så ser han det, därför anledningen till lökersättning. förresten var inte min fråga vilka E ämnen den innehåller och inte utan svar på frågan nästa gång!
    Mamma till Alvyn 051015
  • Hannah76
    Ylwis skrev 2010-05-31 12:35:29 följande:
    Ja jag tycker om lök men inte min son!vspelar ingen roll hur minimalt jag hackar så ser han det, därför anledningen till lökersättning. förresten var inte min fråga vilka E ämnen den innehåller och inte utan svar på frågan nästa gång!
    Jag har ett tips. Riv löken på det minsta på rivjärnet. Eller köp lökpulver i kryddhyllan.
  • Ylwis
    Hannah76 skrev 2010-05-31 12:37:22 följande:
    Jag har ett tips. Riv löken på det minsta på rivjärnet. Eller köp lökpulver i kryddhyllan.
    har testat detta redan, inte lökpulver, men har redan alpnearings löksoppa hemma.
    Mamma till Alvyn 051015
  • skorpionen80

Löksoppan innehåller ju inte ens en tredjedel lök?! Så det borde funka om han inte tycker  om lök ;)
    www.alpnaering.se/

Annars, gör som Hannah skriver - testa att riva löken. Eller passera den om du har möjlighet.

• Hannah76
    Ylwis skrev 2010-05-31 12:39:39 följande:
    har testat detta redan, inte lökpulver, men har redan alpnearings löksoppa hemma.
    Ah, men då kör du på det =)
Svar på tråden Alpnearing löksoppa