Ni med katter, hur funka det när bebisen kom?
Jag har två underbara katter som är världens sötaste och snällaste katter i världen. Kelsjuka som attans.
Jag har alltid haft katter och har alltid gett dem mycket uppmärksamhet och de älskar att gosa.
Ska få mitt första barn om en månad, och man hör ju så många skräckhistorier om att katterna kan lägga sig i ansiktet på bebisen och kväva bebisen.. Min brors katter hade tydligen lagt sig i ansiktet på sin son, därför de fick ge bort dem.
Men man läser om många som det går jättebra för.
Och mina katter är väldigt försiktiga när det kommer nya människor, djur eller när det har varit någon bebis här. De håller sig hellre på avstånd än springer fram och nosar. Ena katten brukar inte komma fram överhuvudtaget om det varit en bebis här eller ett annat djur. Vuxna människor är hon inte blyg för. Till dem kommer hon nästan direkt och lägger sig i knäet för att bli kliad.
Den andra katten är väldigt skygg till en början, litar i stort sett bara på mig från första stund jag kliver innanför dörrn, alla andra brukar få "jobba på det" en liten stund innan hon vågar sig fram. När det varit djur här eller bebis, så brukar det ta minst en timme innan hon vågar sig fram för att börja nosa på t.ex. skötväska (när vi haft bebis-besök). Hon går inte fram till bebisen, utan går runt bara och nosar hellre på alla grejer som är med.
Den här "andra katten" sover oftast i soffan, men någon gång om året får hon en period då hon vill sova hos mig i sängen i några nätter i rad. Men det är kanske en gång om året hon får en sådan period, annars har hon sin plats som hon alltid sover på, även om hon gärna gosar och sånt medan vi är vakna.
Den "första katten" sover gärna på vår huvudkudde, men hon lägger sig liksom inte i ansiktet på någon. Hon gillar att bli kliad på huvudet, typ enda som duger. Men oftast sover hon ute i vardagsrummet om nätterna eftersom vi rör oss för mkt i sängen för hennes smak. Då kommer hon oftast på morgonen och ligger på kudden bredvid mig när sambon åkt till jobbet.
Har ni några tips på hur man kan göra för att det ska gå så bra som möjligt med bebisens möte med katterna?
Har läst att många t.ex. lagt bebisen på en filt direkt när de kommit hem så att katterna fått hälsa på bebisen direkt och inte "gömt barnet" för katterna.
Har fått rådet att börja sova med stängd dörr in till sovrummet nu innan bebisen kommer, och när bebisen sen kommer öppna dörren, så att de kopplar bebisen med en positiv händelse med sovrummet.
Istället för att stänga o förbjuda katten från att sova där inne när bebisen kommer, så ska man istället välkomna dem in, så de inte tänker att det är pga. bebisen som vi INTE får vara där inne.
Jag vägrar lämna bort min katter. Jag älskar dem för mkt. Jag sitter hellre uppe hela nätterna och gosar med katterna medan bebisen sover för att de ska få sin uppmärksamhet om de saknar den, än att lämna bort dem.
Det ska funka!
Ge mig tips!