• Anonym (Bilköp?)

Hur mycket "kan" man låna till en bil?

Vi funderar på att köpa bil, detta innebär att vi skulle behöva låna ca 220 000:- för att få den bilen vi vill ha.

Låter det ok tycker ni? Har ni billån, och på hur mycket i så fall? (Eller om ni har betalt av en del, hur mycket tog ni på?)

Vi har för övrigt inga lån förutom huslånet som är på ca 350 000 i dagsläget. Innebär alltså att vi skulle ha en total skuld på 570 000.

Inkomster ca 13-14000 för mig och 17000 för maken nettolöner.

Har förut lånat 200 000 till en bil utan större betänkligheter, men denna gången känns det av nån anledning som att det blir så mycket pengar :S

• Svar på tråden Hur mycket "kan" man låna till en bil?
  • Lena

Du behöver ha ca 15% i handpenning.

Jag skulle inte köpa en så dyr bil men det är ju en smaksak.

• Anonym

Det är ju inte mycket pengar om ni har råd och har räknat med värdeminskningen (för jag antar att ni köper en ny bil?)

Personligen skulle jag aldrig låna såna summor till en bil, men det är nog för att det känns som bilen kan paja, bli stulen, kvaddad, minska i värde osv mycket enklare än säg en bostad.

• Anonym

Varför inte låna upp på huset så billånet blir inbakat i samma lån som ni har , blir mycket billigare. Vi har lån på 120.000 på våran bil som vi köpte förra veckan , skulle vi ha köpt en för typ 150.000 så kräver dom oftast en kontantinsats vad vi förstod. Varför ha en bil för 220.000?

• Anonym

Vi har lånat för att köpa bil, men tog inte billån eftersom det är så dålig ränta på sådana. Lånet för bilen är i stället inbakat i huslånet. Bilen kostade 435.000 efter viss prutning och vi lade in 130.000 kontant och lånade 305.000. Amortering på tre år. Detta är dock ganska lite jämfört med våra totala lån som ligger på ungefär 4,8 Mkr (inklusive lånet för bilen).

• Lena
    Anonym skrev 2010-05-31 13:45:30 följande:
    Vi har lånat för att köpa bil, men tog inte billån eftersom det är så dålig ränta på sådana. Lånet för bilen är i stället inbakat i huslånet. Bilen kostade 435.000 efter viss prutning och vi lade in 130.000 kontant och lånade 305.000. Amortering på tre år. Detta är dock ganska lite jämfört med våra totala lån som ligger på ungefär 4,8 Mkr (inklusive lånet för bilen).
    Vårt billån har bättre ränta än vårt huslån, det är SEBs miljöbillån för trogna kunder.
  • Anonym
    Lena skrev 2010-05-31 14:16:26 följande:
    Vårt billån har bättre ränta än vårt huslån, det är SEBs miljöbillån för trogna kunder.
    Ts skrev billån o då tog jag för givet att det var lån via bilfirman :)
  • Anonym
    Lena skrev 2010-05-31 14:16:26 följande:
    Ojdå, vilken ränta har ni på det? Vårt lån (också hos SEB) ligger på 1.29% (3-månaders bundet). Nu är det inte en miljöbil vi har, men vi är trogna kunder och miljöbiten bör inte spela nån roll för banken.
  • Anonym (Bilköp?)
    Lena skrev 2010-05-31 13:36:32 följande:
    Du behöver ha ca 15% i handpenning.

Jag skulle inte köpa en så dyr bil men det är ju en smaksak.
    Vi har 20% att lägga som handpenning. Det är det minsta alternativet.
  • Anonym (Bilköp?)
    Anonym skrev 2010-05-31 13:37:44 följande:
    Varför inte låna upp på huset så billånet blir inbakat i samma lån som ni har , blir mycket billigare. Vi har lån på 120.000 på våran bil som vi köpte förra veckan , skulle vi ha köpt en för typ 150.000 så kräver dom oftast en kontantinsats vad vi förstod. Varför ha en bil för 220.000?
    Vill inte lägga mer på huslånet, har hellre utrymme att utöka det om det behövs nåt till just huset. Känns bättre än att betala en bil på det sättet och sen bli nekad upplån ifall det krisar och nåt går sönder som inte täcks av buffert.
  • Anonym (Bilköp?)
    Anonym skrev 2010-05-31 16:15:28 följande:
    Ts skrev billån o då tog jag för givet att det var lån via bilfirman :)
    Nej det är via banken. I dagsläget har vi också bättre ränta på ett sånt lån än på huslånet. För övrigt är det inte aktuellt att lägga bilen på huslånet som jag skrev ovan.
  • Anonym

Se bara till att ni betalar av det snabbare än vad bilen minskar i värde. Det är INTE kul att stå med en bil som kostar mer än vad den är värd, ifall att något händer.

Kolla även hur mycket ni betalar i ränta. Jag kollade upp ett billån på 150 000kr igår. Skulle betala av det på maxtid, 7 år med 4-5% ränta. Detta lånet skulle kosta mig strax under 300 000 (ränta + amortering). Det är ju det dubbla!! Bestämde mig snabbt för att spara ihop pengar istället och köpa en bättre bil...

• Plazma
    Anonym (Bilköp?) skrev 2010-05-31 13:35:28 följande:
    Vi funderar på att köpa bil, detta innebär att vi skulle behöva låna ca 220 000:- för att få den bilen vi vill ha.

Låter det ok tycker ni? Har ni billån, och på hur mycket i så fall? (Eller om ni har betalt av en del, hur mycket tog ni på?)

Vi har för övrigt inga lån förutom huslånet som är på ca 350 000 i dagsläget. Innebär alltså att vi skulle ha en total skuld på 570 000.

Inkomster ca 13-14000 för mig och 17000 för maken nettolöner.

Har förut lånat 200 000 till en bil utan större betänkligheter, men denna gången känns det av nån anledning som att det blir så mycket pengar :S
    Hej!

Ska jag vara ärlig så tycker jag att ni inte ska köpa så dyr blil med så "små" Inkomster!
    man behöver inte ha en pesigebil! jag tjänar ca 30 000 och min sambo 22 000 före och vi köpte en Mondeo Mombi på 600 mil 2009:a för 180 000. för ett år sedan.
    låna så mycket tycker jag är dummt på så låga inkomster. man vill ju göra något annat med än att åka bil. Sen ska en dyrare bil försäkras med och det kostar mera..

lycka till i alla fall hoppas det blir bra
Svar på tråden Hur mycket "kan" man låna till en bil?