• Lillan med lugn

Svärmor respekterar oss inte

Hej, jag vill be er om råd och stöd angående min svärmor sedan 6 år tillbaka.

Hon är snart 70 år och anser att kvinnor ska ta hand om hem och barn och lyda och serva sin make, och dagens samhälle är alldeles bedrövligt. Dock är hon själv skild två gånger och har barn med båda männen...
    JAG är definitivt inte en vad hon anser "fin" flicka.

Hon är en gnällkärring med besserwisserattityd som utan hänsyn till NÅGON låter folk veta att hon alltid vet bäst, och tycker att hon gör mig och min sambo en riktig björntjänst varje gång hon ifrågasätter hur vi lever, det är allt ifrån disk och tvätt till hur vi sköter vårat barn och vad vi lägger pengar på.
    Hon säger alltid åt oss vad vi SKA och MÅSTE göra.

Allt det här sket jag högaktningsfullt i innan jag och min sambo fick vårat första barn nyligen. Nu är hon på mig som en hök, allt jag gör är fel, kära nån, allt ALLA gör är fel så länge man inte gör exakt som hon gör.

Dagens rekommendationer angående spädbarn fnyser hon åt, vilka löjliga påhitt säger hon, "Man ska göra som jag." muttrar hon alltid.
    När hon kommer på besök är hon alltid snabb att förklara när h*n är hungrig och trött och ledsen etc etc, hon tror på fullaste allvar att jag inte förstår att när en bebis skriker/gråter så försöker den förmedla nånting, och då kan jag ändå vara mitt uppe i att svara på mitt barns gråt. "Nej nu är h*n ledsen, det är nånting som är fel" fräser hon och följer efter, som om hon ska kontrollera vad jag gör. Barnet skriker högre och högre ju mer hon tjatar på mig hur fel nånting är. 

Mitt barn kan ligga och vara nöjd och glad i babygymmet när svärmor pekar på barnet och "Nej nu är h*n ledsen, h*n vill ju upp nu ser du väl." och sen går HON utan att fråga och tar upp barnet. Gullar ibland och kan med bebisröst säga hur "dum mamma du har som inte tar hand om dig." Mmm jättegulligt...

Hon ger order hela tiden, mata bebisen nu, låt bebisen sova nu, gör si och gör så, man måste göra det, och man ska göra så, och man får absolut inte göra så här..

Hon rotar i våra skåp och lådor och låter bitter när böckerna inte står i alfabetisk ordning och frysen inte har det ena el det andra och gud förbjude om hon skulle råka hitta en brödsmula på golvet, hon ränner i vårat sovrum för spjälsängen står där (sist la jag helt synligt 3 stora färglada dildos på dubbelsängen mohahaha, men bara för det så hade hon inget ärende i sovrummet, typiskt) och två gånger har hon tagit in annan släkt (till henne) i sovrummet helt utan att fråga.

Fy, redan när min fina bebis låg i magen så satt hon vid köksbordet och helt från ingenstans blev hon sur och muttrade att "det blir väl jag som får ta hand om den där ungen." Jag tappade hakan och fick inte fram ett ljud.

Min sambo har gett upp, han har ju levt med det här hela hans liv, när jag träffade honom var han ett deprimerat vrak som knappt hade hållt i en diskborste el hängt tvätt, idag kan han allt det här men det inser inte hans mamma, hon köper fortfarande kläder åt honom och gör matlådor, inte för att vara snäll utan för att "vi inte förstår bättre". 

Både jag och sambon har sagt åt henne många många ggr, på trevliga sätt och mindre och mycket mindre trevliga sätt. Men det går in genom det ena örat och ut genom det andra. "Ja alla tycker ju olika" har hon svarat nån gång men ändå fortsatt med just det som vi tyckte hon inte skulle göra. Annars bara rycker hon på axlarna och muttrar att NÅN måste ju göra rätt för sig och sen fortsätter hon vika bebisens kläder eller nåt annat som inte ens är hennes bekymmer. Och sen helt plötsligt kan hon få nåt konstigt ryck och blir skitsur och anklaga oss för att vara otacksamma när hon "ställt upp" så mycket. Kan väsa åt min sambo att vi skulle inte klara oss utan henne.

Om det inte vore för mitt barns rätt till en farmor hade jag rätt och slätt kapat all kontakt med den här gamla gnällspiken.

Största anledningen till att jag vill ha några stöttande råd är att mitt barn nu har börjat skrika och gråta varje gång hon är här, kanske för att barnet känner hur stressad jag blir och det gör mig så fruktansvärt ont!! Hon kan ju inte få vara här då om barnet bara gråter och det är mitt fel, jag blir så jävla ledsen.

Hur gör man när svärmor verkligen inte lyssnar på alla tillsägelser om vad som är hennes bekymmer och vad som är vårat? Hennes näsa är så blöt att den börjat ruttna.

Vad står ni andra rimligtvis ut med och när säger ni ifrån och HUR säger ni ifrån?
    Hur viktigt är det att barn har kontakt till mor och farföräldrar när situationer ser ut som beskrivet?
    När skulle ni ge upp, och åt vilket håll skulle ni ge upp, bryta kontakten el låta henne hålla på som hon gör?

• Svar på tråden Svärmor respekterar oss inte
  • Sephiroth
    Lillan med lugn skrev 2010-05-31 14:32:33 följande:
    Hej, jag vill be er om råd och stöd angående min svärmor sedan 6 år tillbaka. Hon är snart 70 år och anser att kvinnor ska ta hand om hem och barn och lyda och serva sin make, och dagens samhälle är alldeles bedrövligt. Dock är hon själv skild två gånger och har barn med båda männen... JAG är definitivt inte en vad hon anser "fin" flicka. Hon är en gnällkärring med besserwisserattityd som utan hänsyn till NÅGON låter folk veta att hon alltid vet bäst, och tycker att hon gör mig och min sambo en riktig björntjänst varje gång hon ifrågasätter hur vi lever, det är allt ifrån disk och tvätt till hur vi sköter vårat barn och vad vi lägger pengar på. Hon säger alltid åt oss vad vi SKA och MÅSTE göra. Allt det här sket jag högaktningsfullt i innan jag och min sambo fick vårat första barn nyligen. Nu är hon på mig som en hök, allt jag gör är fel, kära nån, allt ALLA gör är fel så länge man inte gör exakt som hon gör. Dagens rekommendationer angående spädbarn fnyser hon åt, vilka löjliga påhitt säger hon, "Man ska göra som jag." muttrar hon alltid. När hon kommer på besök är hon alltid snabb att förklara när h*n är hungrig och trött och ledsen etc etc, hon tror på fullaste allvar att jag inte förstår att när en bebis skriker/gråter så försöker den förmedla nånting, och då kan jag ändå vara mitt uppe i att svara på mitt barns gråt. "Nej nu är h*n ledsen, det är nånting som är fel" fräser hon och följer efter, som om hon ska kontrollera vad jag gör. Barnet skriker högre och högre ju mer hon tjatar på mig hur fel nånting är.  Mitt barn kan ligga och vara nöjd och glad i babygymmet när svärmor pekar på barnet och "Nej nu är h*n ledsen, h*n vill ju upp nu ser du väl." och sen går HON utan att fråga och tar upp barnet. Gullar ibland och kan med bebisröst säga hur "dum mamma du har som inte tar hand om dig." Mmm jättegulligt...   Hon ger order hela tiden, mata bebisen nu, låt bebisen sova nu, gör si och gör så, man måste göra det, och man ska göra så, och man får absolut inte göra så här..   Hon rotar i våra skåp och lådor och låter bitter när böckerna inte står i alfabetisk ordning och frysen inte har det ena el det andra och gud förbjude om hon skulle råka hitta en brödsmula på golvet, hon ränner i vårat sovrum för spjälsängen står där (sist la jag helt synligt 3 stora färglada dildos på dubbelsängen mohahaha, men bara för det så hade hon inget ärende i sovrummet, typiskt) och två gånger har hon tagit in annan släkt (till henne) i sovrummet helt utan att fråga.   Fy, redan när min fina bebis låg i magen så satt hon vid köksbordet och helt från ingenstans blev hon sur och muttrade att "det blir väl jag som får ta hand om den där ungen." Jag tappade hakan och fick inte fram ett ljud. Min sambo har gett upp, han har ju levt med det här hela hans liv, när jag träffade honom var han ett deprimerat vrak som knappt hade hållt i en diskborste el hängt tvätt, idag kan han allt det här men det inser inte hans mamma, hon köper fortfarande kläder åt honom och gör matlådor, inte för att vara snäll utan för att "vi inte förstår bättre".  Både jag och sambon har sagt åt henne många många ggr, på trevliga sätt och mindre och mycket mindre trevliga sätt. Men det går in genom det ena örat och ut genom det andra. "Ja alla tycker ju olika" har hon svarat nån gång men ändå fortsatt med just det som vi tyckte hon inte skulle göra. Annars bara rycker hon på axlarna och muttrar att NÅN måste ju göra rätt för sig och sen fortsätter hon vika bebisens kläder eller nåt annat som inte ens är hennes bekymmer. Och sen helt plötsligt kan hon få nåt konstigt ryck och blir skitsur och anklaga oss för att vara otacksamma när hon "ställt upp" så mycket. Kan väsa åt min sambo att vi skulle inte klara oss utan henne. Om det inte vore för mitt barns rätt till en farmor hade jag rätt och slätt kapat all kontakt med den här gamla gnällspiken.   Största anledningen till att jag vill ha några stöttande råd är att mitt barn nu har börjat skrika och gråta varje gång hon är här, kanske för att barnet känner hur stressad jag blir och det gör mig så fruktansvärt ont!! Hon kan ju inte få vara här då om barnet bara gråter och det är mitt fel, jag blir så jävla ledsen. Hur gör man när svärmor verkligen inte lyssnar på alla tillsägelser om vad som är hennes bekymmer och vad som är vårat? Hennes näsa är så blöt att den börjat ruttna. Vad står ni andra rimligtvis ut med och när säger ni ifrån och HUR säger ni ifrån? Hur viktigt är det att barn har kontakt till mor och farföräldrar när situationer ser ut som beskrivet? När skulle ni ge upp, och åt vilket håll skulle ni ge upp, bryta kontakten el låta henne hålla på som hon gör?   
    Nämen lilla du. Stackare!! Jag hade sagt upp kontakten för länge länge länge sen. Ingen bestämmer i vårt hem utom jag, karln och lillegrabben! Hade svärmor betett sig sådär hade hon som sagt fått fara och flyga för läääääääänge sen.
  • Lillismaj

Oj, vilken svärmor. Lider med dig! Men ni måste säga ifrån. På skarpen. Måste det bli bråk så får det väl bli det, men ni kan inte fortsätta såhär. Då kanske det slutar med att du och din man bråkar istället.
    Min svärmor var inte heller den trevligaste men jag sa ifrån och visade att oss ska hon inte köra med (den gjorde min man med). Och nu har vi faktiskt en ganska bra relation.

• ThePointOfItAll

Jag skulle bryta kontakten, om en bara för ett tag för att få henne att fatta. Man behöver positiva förebilder i sitt liv, sen om de är familj eller inte spelar mindre roll.

Min mormor var hemsk mot mig från det att jag blev tonåring, behandlade mig helt annorlunda än mina syskon och dolde inte direkt att hon inte gillade mig. Det satte djupa spår som jag inte helt kommit över. Jag slutade träffa henne till slut, och har träffat henne kanske 4 gånger sen dess. Nu har hon gått bort och jag kan inte säga att jag sörjer henne så djupt även om hon blev bättre med tiden.

Eftersom ni försökt säga till på alla sätt och din man uppenbarligen inte mått bra på grund av henne så råder jag er att sluta träffa henne. Vill du att ditt barn ska bli ett nervöst vrak också? Förklara varför, lugnt och sakligt kanske i ett brev och stå på er. Förhoppningsvis så fattar hon och lugnar ner sig, annars så är det inte mycket att göra. Jag tror definitivt att det är mindre viktigt med släktband när kontakten uppenbarligen är destruktiv. Ditt barn har ju redan visat att h*n inte mår bra när farmor är där.

• Lena

Hon hade inte varit välkommen i mitt hem om hon hade betett sig så. Barnen mår sämre av att ha en mamma som mår dåligt än att inte ha någon farmor.

• Sofiero

Håller med alla andra, man har fasen inte "rätt" till nånting!! En farmor som henne kan man lika gärna vara utan, det finns säkert andra vuxna i er omgivning som kan ta "snäll tant"-rollen. En farmor är inget man automatiskt är, det blir man, brukar jag säga, man växer in i det. Mitt barn kommer inte ha någon farmor när det det växer upp och hon lever i alla högsta grad. Men en människa som inte gör annat är kräver, suger energi och skadar kan man lika gärna låta bli att ha omkring sej.

Lycka till!

• Lillan med lugn

Tack så mycket allihopa, min magkänsla är precis som svaren att man borde avsluta kontakten, delvis eller helt, och era svar bekräftar att jag inte är helt knäpp som känner så.

• Bevabus

Säg upp kontakten. Hellre ingen farmor än en farmor från helvetet. Tror du på fullt allvar att dina barn kommer vara glada över att ha henne i sina liv? Näe du. Gör ditt barn en björntjänst och ställ ett ultimatum "Ge fan i att säga hur vi ska leva våra liv, eller håll dig härifrån".

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • helene306

Uj sicken svärmor! Det första man borde göra är att sätta ner foten men det är svårt att ta en konflikt. Jag hade nog brustit för länge sen och sagt några väl valda ord om min svärmor betet sig så där. Ni vet bäst och du som mamma vet vad som är bäst för ditt barn. Egentligen skulle du kontra med några ord om hon säger något typ: "ja på din tid kanske, det har hänt mycket de senaste 40 åren" så kanske hon tystnar och fattar piken.
    Din sambo borde ta fajten och ta ett snack med henne men han är ju som du skriver avtrubbad och van vid eländet. Ska hon komma till er så är det under egna regler, kommentarer kan hon behålla för sig själv.

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Mummyfied

Öppna inte för henne när hon ringer på utan ignorera henne helt enkelt. Om ni har nummerpresentatör så svara ine när hon ringer.

• Zimlis

Fy tusan vilken hagga.

Vad säger din man? För det är jätteviktigt att ni är överens i beslutet.

Jag är så lyckligt lottad att min egna svärmor i sin tur hade en svärmor som va väldigt överbeskyddande och ja "en hök" - så det gör att min svärmor i sin tur är väldigt snäll och omtänksam.

Har ni provat att vända det mot henne? Talat om för henne hur hon låter och om hon själv skulle uppskatta att få den behandlingen.

• Lillan med lugn
    Bevabus skrev 2010-05-31 16:49:35 följande:
    Tror du på fullt allvar att dina barn kommer vara glada över att ha henne i sina liv?
    Nej, hon är även mormor också, till det barnbarnet som nu är myndigt skäller hon alltid på, hon bara super och ligger runt och säkert anorexia och trots alla MVGn så duger det inte etc etc..Nej fy jag har slutat svara när hon ringer för drygt två år sedan, lyssnar inte ens av telefonsvararen för jag orkar inte höra hennes vresiga röst, men då ringer hon till sin son och beklagar sig istället, ofta blir dom osams och nån av dom slänger på luren.
    Zimlis skrev 2010-05-31 16:59:54 följande:
    Vad säger din man? För det är jätteviktigt att ni är överens i beslutet.
    Mjo sorgligt nog har sedan jag förklarat att jag uppenbarligen inte har något tunga kvar att bita börjat vekna och tycka synd om henne, det är ju ändå hans mamma, han säger att hon bara är klumpig och har glömt bort hur han kunde gapa och skrika och svära att nu får du fan lägga av att bestämma över mitt liv, nu sitter han framför datorn helt uppgiven och törs inte ta någons parti. Han vet varken ut eller in och tycker nog mest att det är fruktansvärt jobbigt att hon och jag inte kommer överens, det var lättare att hantera när det bara var honom hon ställde till det för.

helene306 skrev 2010-05-31 16:58:08 följande:
    Egentligen skulle du kontra med några ord om hon säger något typ: "ja på din tid kanske, det har hänt mycket de senaste 40 åren" så kanske hon tystnar och fattar piken.
    Heh, jo visst har man påpekat att "mycket har förändrats, man har till exempel kommit på att jorden inte är platt, fast du växte ju upp på den tiden så DET minns du väl ändå?" Hon svarade bara lite småtjurigt att hon hade utomordentliga betyg i barnkunskap på 60-talet...hon fortsätter med att vi plågar stackars bebisen när vi lägger honom att sova på rygg, dom sover ju mycket bättre och djupare på mage. "Ja, så djupt att dom dör av plötslig spädbarnsdöd ibland." Nä, det fick inte hon lära sig i skolan, så det är bara struntprat.

Hon gullade med bebisen för några veckor sedan och sa att hon ska hjälpa till att uppfostra. Då satte jag kaffet i halsen och råkade faktiskt säga att om hon nånsin pratar med mitt barn om att kvinnor och män ska bete sig som på 1800-talet då slår jag tyvärr in käften på henne, hon såg bara oförstående ut och som att inget hade hänt började hon prata om kvinnor i Afrika, dom är så duktiga i sina hyddor...(???)
  • Zimlis

Då anser iaf jag att du bör prata klarspråk med sambon först - för du kan inte ha det så och ska inte heller behöva ha det så.

Det är hans mamma visst - men det är fan ingen ursäkt att hon får bete sej så mot dej/mot er.

• Miss Cee

Å visst är de underbara tanterna ;)

Jag ska ge dig några råd, speciellt utprovade på dryga tanter :)

1. HUMOR
    Det är så lätt att få hjärnblödning på tanterna om man tar dem på allvar. För din egen psykiska hälsas skull så råder jag dig att från och med nu se henne som en del av MOnthy Pythons flying Circus!! Skratta åt vansinnigheterna! Slå vad med dig själv hur många minuter det kommer att ta henne innan hon häver ur sig en förolämpning. Slå vad med din man. När hon säger vansinnigheter så skratta åt henne och ta det som ett skämt!!
    Vid behov får du göra en "silly walk" för att lätta på trycket. Gärna framför henne :)

Om hon försöker "uppfostra" barnbarnet sedan så får du helt enkelt vara den sunda motvikten. Säger hon att kvinnor ska stå vid spisen så får du väl kontra med att "Ja du vet farmor och dinosaurierna hade den uppdelningen, för dinosaurierna hade inga tummar och bara tappade stekspaden hela tiden" :)
    Dvs. häng inte upp dig på hennes "hot" om delaktighet i uppfostran. Se henne som ett kulturinslag ;)

2. HÅLL HENNE SYSSELSATT
    När hon kommer nästa gång så tala om för henne att "Nu är du vår gäst, och vi vill att du ska sitta ner och ta en kopp kaffe och bara slappna av." Om hon börjar springa runt så ta henne vänligt i armen och för henne vänligt men bestämt tillbaka till kaffebordet. Dra ut stolen och säg "Varsågod och sitt": Alltid med ett leende :)
    Om du kan se ge henne en uppgift som det är ok att hon sysselsätter sig med.

3. FÖREBYGGANDE ÅTGÄRDER
    Om hon börjar springa runt för mycket så får du öppna ytterdörren och säga att det är dags för henne att gå. Tack för besöket :)
    Lås dörrar där hon inte ska vara (tex sovrummet).
    HÅll i bebisen medan hon är hos er. Släpp inte bebisen.
    Om hon har en nyckel till ert hus så se till att återta den.

4. DET ÄR OK ATT SÄTTA GRÄNSER
    Man behöver absolut INTE umgås med galna tanter bara för att de är släkt.
    Om ni inte orkar med det så förlägg allt hennes umgänge med er till HENNES hem, där ni stannar 20 minuter och sedan får det vara bra.
    Eller så går ni helt enkelt hem vid första oförskämdhet med orden "ojdå nu måste vi gå, tack för idag!".

• Miss Cee

Och givetvis så håller jag helhjärtat med om att ni ska sluta träffa människan helt om ni känner att det vore skönast.

Som det är nu tillför hon ju inget alls i era liv.

• Carolie

Hej..vad kan man göra.
    Min egen mor var ganska så lik din svärmor när min yngste son var bebis (nu e han 18 år)
    so rotade hon i skåp mm,talade om hur saker ska vara,negativ påverkan på mig och mín dåvarande man...han och jag slikdes åt för flera år sedan och kan men säkerhet säga att min mors och fars betende var en utav orsakerna att han lämnade mig...men vet inte säkert.
    Min mamma var på mig på olika sätt och jag hade ofta ont i magen då hon kom...
    då var jag ganska så ung och vågade inte säga så mkt.men gjorde jag det så blev hon bara sur och slutade ringa så jag fick ringa tillbaka och på nåt sätt skämmas för mitt uppförande.
    Men i alla fall.
    jag kan väl säga dig att:Din svärmor kommer inte att ändra sig(hon e trots allt 70 år) och den enda som kan ändra sig här är du och din man.
    han vill säkert ha en kontakt med sin mamma,men ni två är en familj och ni ska leva tillsammans och inte din svärmor..även om det smärtar så har hon skadat er och gjort dig ledsen och din man kanske inte kan eller orkar ta tag i detta.
    Din svärmor mår inte bra och bor ni nära henne skulle jag rekommendera er att flytta.'
    Där  ni som familj kan bygga upp era liv,så den inte går sönder pga eran relation till svärmodern..
    Hon kan inte ta er på allvar,då måste ni själva göra det..prioritera era liv..det är det enda ni fått att ta hand om...givetvis kan ni sända fina kort till svärmor..osv..kanske ringa korta samtal längre fram..men se till att ni börjar stänga dörren mot kylan och öppna förnstert mot himlen....
    all lycka till er

• SaraHeleneBirgitta

Jag har haft stora problem med min svärmor och jag vet att hon har haft det jobbigt i livet. Men det betyder inte att hon ska få göra så mot mig. Min man ringde henne och sa till att vi tar avstånd från henne tills vidare då hon ej är bra för vår hälsa.

Ärligt talat låter det som om din svärmor är sjuk på ngt sätt. Som om det inte finns hämningar. Hon skulle verkligen behöva hjälp av kunniga människor!

• idiblon yes

Det är ju inte så konstigt att hon inte respekterar er.

Ni verkar ju inte respektera er själva.

Ge kärringen vad hon tål och sätt henne på plats, då kommer hon respektera er.

Vilar vid denna källa...
  • Sarah84

Säg upp bekantskapen. Jag hade vägrat träffa satmaran.

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Amy1983

Bara läst TS.

Ja, barn har en viss rätt till far- och morföräldrar men det förutsatt att de får barnet att må bra. Jag tror också din bebis börjat skrika för h*n känner på sig att mamma inte är på topp när "den där människan" hälsar på...
    Så...
    Jag hade kapat kontakten med henne iaf. Åtminstone för ett tag för att verkligen visa att ni är en egen familj som sätter era egna villkor och när hon är hos er är hon gäst och får uppföra sig därefter.
    Som sagt, barnen mår bara bra av mor- och farföräldrar om det är sunda kontakter som inte innebär stress för dom själva eller för föräldrarna

Hoppas det löser sig!

Svar på tråden Svärmor respekterar oss inte