Svärmor respekterar oss inte
Hej, jag vill be er om råd och stöd angående min svärmor sedan 6 år tillbaka.
Hon är snart 70 år och anser att kvinnor ska ta hand om hem och barn och lyda och serva sin make, och dagens samhälle är alldeles bedrövligt. Dock är hon själv skild två gånger och har barn med båda männen...
JAG är definitivt inte en vad hon anser "fin" flicka.
Hon är en gnällkärring med besserwisserattityd som utan hänsyn till NÅGON låter folk veta att hon alltid vet bäst, och tycker att hon gör mig och min sambo en riktig björntjänst varje gång hon ifrågasätter hur vi lever, det är allt ifrån disk och tvätt till hur vi sköter vårat barn och vad vi lägger pengar på.
Hon säger alltid åt oss vad vi SKA och MÅSTE göra.
Allt det här sket jag högaktningsfullt i innan jag och min sambo fick vårat första barn nyligen. Nu är hon på mig som en hök, allt jag gör är fel, kära nån, allt ALLA gör är fel så länge man inte gör exakt som hon gör.
Dagens rekommendationer angående spädbarn fnyser hon åt, vilka löjliga påhitt säger hon, "Man ska göra som jag." muttrar hon alltid.
När hon kommer på besök är hon alltid snabb att förklara när h*n är hungrig och trött och ledsen etc etc, hon tror på fullaste allvar att jag inte förstår att när en bebis skriker/gråter så försöker den förmedla nånting, och då kan jag ändå vara mitt uppe i att svara på mitt barns gråt. "Nej nu är h*n ledsen, det är nånting som är fel" fräser hon och följer efter, som om hon ska kontrollera vad jag gör. Barnet skriker högre och högre ju mer hon tjatar på mig hur fel nånting är.
Mitt barn kan ligga och vara nöjd och glad i babygymmet när svärmor pekar på barnet och "Nej nu är h*n ledsen, h*n vill ju upp nu ser du väl." och sen går HON utan att fråga och tar upp barnet. Gullar ibland och kan med bebisröst säga hur "dum mamma du har som inte tar hand om dig." Mmm jättegulligt...
Hon ger order hela tiden, mata bebisen nu, låt bebisen sova nu, gör si och gör så, man måste göra det, och man ska göra så, och man får absolut inte göra så här..
Hon rotar i våra skåp och lådor och låter bitter när böckerna inte står i alfabetisk ordning och frysen inte har det ena el det andra och gud förbjude om hon skulle råka hitta en brödsmula på golvet, hon ränner i vårat sovrum för spjälsängen står där (sist la jag helt synligt 3 stora färglada dildos på dubbelsängen mohahaha, men bara för det så hade hon inget ärende i sovrummet, typiskt) och två gånger har hon tagit in annan släkt (till henne) i sovrummet helt utan att fråga.
Fy, redan när min fina bebis låg i magen så satt hon vid köksbordet och helt från ingenstans blev hon sur och muttrade att "det blir väl jag som får ta hand om den där ungen." Jag tappade hakan och fick inte fram ett ljud.
Min sambo har gett upp, han har ju levt med det här hela hans liv, när jag träffade honom var han ett deprimerat vrak som knappt hade hållt i en diskborste el hängt tvätt, idag kan han allt det här men det inser inte hans mamma, hon köper fortfarande kläder åt honom och gör matlådor, inte för att vara snäll utan för att "vi inte förstår bättre".
Både jag och sambon har sagt åt henne många många ggr, på trevliga sätt och mindre och mycket mindre trevliga sätt. Men det går in genom det ena örat och ut genom det andra. "Ja alla tycker ju olika" har hon svarat nån gång men ändå fortsatt med just det som vi tyckte hon inte skulle göra. Annars bara rycker hon på axlarna och muttrar att NÅN måste ju göra rätt för sig och sen fortsätter hon vika bebisens kläder eller nåt annat som inte ens är hennes bekymmer. Och sen helt plötsligt kan hon få nåt konstigt ryck och blir skitsur och anklaga oss för att vara otacksamma när hon "ställt upp" så mycket. Kan väsa åt min sambo att vi skulle inte klara oss utan henne.
Om det inte vore för mitt barns rätt till en farmor hade jag rätt och slätt kapat all kontakt med den här gamla gnällspiken.
Största anledningen till att jag vill ha några stöttande råd är att mitt barn nu har börjat skrika och gråta varje gång hon är här, kanske för att barnet känner hur stressad jag blir och det gör mig så fruktansvärt ont!! Hon kan ju inte få vara här då om barnet bara gråter och det är mitt fel, jag blir så jävla ledsen.
Hur gör man när svärmor verkligen inte lyssnar på alla tillsägelser om vad som är hennes bekymmer och vad som är vårat? Hennes näsa är så blöt att den börjat ruttna.
Vad står ni andra rimligtvis ut med och när säger ni ifrån och HUR säger ni ifrån?
Hur viktigt är det att barn har kontakt till mor och farföräldrar när situationer ser ut som beskrivet?
När skulle ni ge upp, och åt vilket håll skulle ni ge upp, bryta kontakten el låta henne hålla på som hon gör?