Pyssel för barn under 2 år
Jag vill veta vad man kan pyssla med ett barn som är under 2 år. Vad klarar de av att göra? Vi har bl.a ritat, lekt med fingerfärg och trolldeg. Gjort handavtryck och fotavtryck. Vad gör era barn som är på dagis?
Jag vill veta vad man kan pyssla med ett barn som är under 2 år. Vad klarar de av att göra? Vi har bl.a ritat, lekt med fingerfärg och trolldeg. Gjort handavtryck och fotavtryck. Vad gör era barn som är på dagis?
Vilken ålder börjar de kunna klippa med sax, lägga pärlplattor?
Pärla med stora pärlor tyckjer min 22mån grabb är kul en liten stund iaf Men hade han haft mer tålamod så!
Kompisens tjej är mer pysslig och kan sortera indianpärlor (pärlplattepärlor) i evigheter
När dottern var mindre klippte jag ut figurer i hårt papp (hund, katt, får) sen så drog vi sönder (kommer inte ihåg vad det heter, paper mache ??) sådant tunt papper man har bla till smällkarameller och knycklade ihop. Smetade ut lim på figuren sen fick hon trycka dit papperstussarna. Ibland så gjorde vi bara färgglada tavlor på samma sätt. Hon tyckte det var kul att få riva, knyckla och skapa något...
På mitt barns (22 mån) dagis brukar de samla in material som kottar, pinnar, bark med mera när de är på skogsutflykt. Sen får de antingen först sätta fast pinnar och sånt i lera och måla, eller måla direkt på kottarna och pinnarna.
De har också fyllt flaskor med olikfärgat vatten (nån droppe karamellfärg i bara) och tittat på hur ljuset får olika färg när det faller genom flaskorna.
Sen har de såna där stora legobitar, det älskar min gullunge att bygga med....fast nu när det är så varmt är de ute nästan hela tiden och leker i sandlådan eller i skogen. De har också planterat fröer som de vattnar, och ser vad som kommer upp.
Åååh, jag är så ledsen att vi måste byta dagis (pga flytt) till hösten, de verkar ha det så himla kul!!
Min tjej är 2 år och 2 mån men det hon tycker är kul och har hållt på med ett tag är modellera, olika slags pussel (gärna sådana med magneter, typ klippedocka). På dagis tror jag de klipper en del med hjälp av personalen, gör collage, målar och klipper och klistrar crepepapper på vanligt papper. I påskas gjorde vi en tupp av en toarulle, crepepapper och ögon man köper i påse och sätter på.
Tack för alla ideer!
Ni får gärna komma med mera ide´er
Kan man inte plocka olika slags löv och limma på ett papper så att det blir som en tavla?