Det är ju visst ok att kalla nån svartskalle.
Eller?
Innan ni far i taket så ska jag säga varför det verkar vara ok att kalla andra för öknamn mm.
Dagligen så möter jag ungdomar och vuxna. På stan, i affärer, utanför skolor osv. Det är både svenskar och invandrade svenskar. Ungdomarna kommer i grupper för det mesta. Sen kan de möta nån kompis eller annan grupp. Och så börjar de hälsa på varandra: Hej din jävla blatte. Hallå din kroknäsa, svartskalle, svennehora, taliban osv. Listan kan göras lång. Men även vuxna hälsar på varandra på detta sättet. Senast idag hörde jag hur en svensk man hälsade på en invandrad med orden : Tjena svartskalle, hur går affärerna? Den andre skrattade och sa att svennar är bra nyfikna idioter.
Jag säger inget om att de kan kalla varandra en massa namn om man nu vill det, men då de flesta av oss föräldrar försöker lära våra barn att man säger inte så till eller om andra och när man går omkring på stan osv och det sägs så inför barnen så känns det som om man kör någon slags dubbelmoral. Jag säger ju att det inte är ok men andras beteende visar ju att det är ok.
Sen kan jag ibland tycka att det är svårt att avgöra om folk skämtar eller om det ligger annat bakom när de säger så här.
Är det ett problem eller ska man bara strunta i det? Hur är det där ni bor?