• myom

Gravid trots myom?

Hej!
    Jag skulle vilja komma i kontakt med kvinnor som blivit gravida trots att man opererats för myom. Har själv genomgått hystroskopi fyra gånger för myom i livmodern samt gjort en titthålskirurgi. Vid den senaste operationen fann man ca 15 myom i varierande strl innuti livmodern och ett större myom på ca 4cm i diameter som sitter i livmoderväggen. Jag skulle vilja ta del av andra personers erfarenheter av myom och graviditet. Har du lyckats att bli gravid trots myom? Hur ska man göra för att myomen inte ska återkomma? Jag är i dagsläget 35 och vill gärna hinna få ett barn men med ständiga blödningar är det svårt att hitta en partner. Har ni några tips om hur man ska komma tillrätta med problemen? Har prövat minipiller, provera, procren depot, p-piller, akupunktur, örtmedicin.

• Svar på tråden Gravid trots myom?
  • missgambia

Hej, jag ha en tre cm myom och när jag var och kolla bebben sa läkaren: Oj och du har blivit gravis trots din myom, men fick aldrig veta om det e farligt eller nåt men hon trodde att jag skulle kunna ha en normal graviditert och förlossning, måste läsa på om det här

• myom

Hej, ledsen för sent svar men har inte varit här på ett tag. Hur går det för dig med graviditet och myom? Berätta gärna. Hur gammal är du och ver det lätt för dig att bli gravid?

• missgambia

Blev ett sent svar här med, blev gravid ganska lätt trots allt. 26 år och är i v36. myomet börja på 3 cm men är nu 4 cm, fast det har förskjutits bakåt iom att bebisen vuxit så ska kunna förlösa normalt

• Trollmor78

Här e en till med myom =) Jag har blivit gravid trotts myom som jag visste inte en s att jag hade. Vi har en son via insemination och en till bebbe på väg nu, är i v.20  via IVF. Men ingenting har med min myom att göra utan att min sambo är steril efter han svåra cancer. Läkarna såg myomet redan vid första UL när vi skulle göra första inseminationen. De sa aldrig att det kunde på värka graviditeten. Men det är klart vart de sitter, min sitter vid framväggen i livmorden och nu sitter den bakom moderkakan. Det enda är att barnet tävlar om blodet med myomet men tack och lov så vinner barnet i alla lägen. Har haft 2 läkare från finland (gjorde inseminationen där) och 2st läkare i estland (gjorde IVF där pga lag ändring i finland) Ingen av de läkarna har sagt att det skulle vara svårare att bli gravid. Utan en i finland och en i estland sa att man ska bara kolla till den då och då. Och att det är bra att veta att man har det.

• missgambia

Ok, min barnmorska sa att det är svårare att bli gravid och att missfallsrisken är större, kanske har med blodet som du sa, att de tävlar. Jag fråga om de tänker ta bort den men de tänkte de inte iom att jag inte haft besvär av den, undra om jag i framtiden kommer att ha besvär, hope not

• mina12

Jag har tagit bort ett myom, efter att min dotter föddes. De trodde att det ar myomet som var anledningen till att hon föddes v.24+0. Nu 1,5år senare visar det sig att jag fått ett nytt myom som antagligen skulle ha samma påverkan på en graviditet... När jag var på efterkontroll sa läkaren att det antagligen skulle vara svårare att bli gravid nu efter operationen pga ärrbildning.

• missgambia

Jaha, men då kanske de inte gör nåt åt saken då, efterdsom att jag inte haft besvär utav det

• mina12

Det beror nog helt på vart det sitter. Jag hade ju inga problem av mitt myom heller och på ultraljudet i v.18 anade de inte att det skulle ställa till det så här... Men dina ligger säkert "bättre till" och då kan man ju faktiskt ha flera stycken utan att det påverkar nåt alls

• missgambia

Ja nu kan de inte ens se det på ultraljud, har åkt bakåt såd e säger att jag ska kunna förlösa normalt, det återstår att semen jag är jätterädd att ha svårt för att bli gravid i framtden eller att det ska sluta i missfall

• mina12

Jag hade inga problem att bli gravid, men 2 st missfall innan dottern kom till. Myom har tydligen en tendens att växa under graviditeten. Mitt var 13x13mm när jag inte var gravid och 10x10cm i v.18.

Svar på tråden Gravid trots myom?