• Mawe123

Brusten mjälte fundering

Min son har fått en bristning i mjälten som blöder lite, men blödningen håller sig än så länge inne i mjälten. Han ligger under observation och läkaren vill helst undvika att operara bort mjälten, varför han avvaktar för att se om mjälter kan läka sig själv.

Undrar nu hur lång tid denna läkning kan ta, när kan man anse att faran för operation är över och hur lång är konvalesensen efteråt?

William 000213, Lowe 070712
  • Svar på tråden Brusten mjälte fundering
  • Dizzan
    läste lite snabbt om blödning i mjälten..det tar oftast en till två veckor innan de läker..efteråt så ska man ta de lugnt från aktiviteter i minst 4 veckor.
  • Amazina

Hej!
    Har han råkat ut för något trauma eller är det en spontan blödning? Blödningar i mjälten kan vara jättejättefarliga om de inte hålls inkapslade. Så länge blödningen dock stannar inkapslad i mjälten är det inget större problem. Eftersom mjälten inte har någon superviktig funktion som man inte klarar sig utan rekommenderas det ofta att man tar bort mjälten för att reducera risken. Jag vet dock ej hur länge man brukar vänta. Det är lite pest eller kolera över det hela- bukoperation på ett barn eller blödningsrisk...
    Hoppas allt går bra och att han kryar på sig!!

• Mawe123

Han ramlade med cykeln och fick styret i magen.
    Jag hoppas att han får behålla mjälten, men som det är nu vet vi ju inte, undrar bara hur länga vi ska gå i dennna ovissheten, handlar det om dagar eller veckor?

William 000213, Lowe 070712
  • Amazina

Om blödningen kapslas in i mjälten kommer den stanna av sig själv till slut. Det ökade trycket komprimerar då blödningsstället och så länge det inte är en stor bristning eller om han har någon form av koagulationsstörning så slutar det. Det är dock ingenting de kommer att chansa på. Jag misstänker att han kommer att kontrolleras med ultraljud regelbundet för att kontrollera om hematomet ökar. Om några få dagar vet ni åt vilket håll det lutar skulle jag tippa på...

Svar på tråden Brusten mjälte fundering