• Anonym (bölder)

Har du vart i Asien/Afrika o fått härliga BÖLDER? WHAT?

hej
    jag har fått massa bölder under armarna, har också haft stora (äggstora) bölder på benen som det varar ur, eller ja dock sprutar. knappt läkt sedan 2008.
    jag har haft massor alltså.
    Jag har vart på resor i både afrika o asien 2008 o 2009 o 2010 och det var efter dom som det började, fick några där o sen har dom kommit o gått sedan dess.

träffade en tjej som också hade vart i afrika o när hon hade gått till läkaren där i asien (hon hade 30-tal) så sa dom att det va nån mask/fluga? som smittar in i huden, o sen lägger ägg under huden som sen skapar bölderna, o hon fick lära sig "trycka ut dom" rätt så ägg/larven kom med.
    nu har jag inte vart utomlands på 2 månader o nu har jag fått 4 småbölder under armarna, alldeles hårt innuti, ont som fan.

vad kan detta vara??
    hittar ingen på nätet men jag är inte så haj på d heller.

• Svar på tråden Har du vart i Asien/Afrika o fått härliga BÖLDER? WHAT?
  • Anonym

Japp, inte jag men min man fick bölder efter att ha rest. Visade sig att han blivit smittad av MRSA bakterier. Kolla upp det.

• Anonym

Min svåger fick också något liknande som visade sig vara MRSA (multiresistenta stafylokocker). Gå till en läkare!

• Anonym

Det kan ha varit mangoflugan som lagt ägg i dina kläder och sen krupit in i din kropp där de blir till larver. Fick lära mig att alltid stryka tvättade kläder (även underkläder) för att undvika detta, har själv varit i Tanzania. Läste nånstans att om man har på vaselin så kryper larven ut självmant, kan dock inte garantera att det fungerar men värt att testa kanske? Det kan ju också vara någon annan variant/art, och vill du veta vad så är väl det bästa att kolla upp det! Tills vidare så gratulerar jag till husdjuren

• Anonym (bölder)
    Anonym skrev 2010-06-01 12:47:17 följande:
    Det kan ha varit mangoflugan som lagt ägg i dina kläder och sen krupit in i din kropp där de blir till larver. Fick lära mig att alltid stryka tvättade kläder (även underkläder) för att undvika detta, har själv varit i Tanzania. Läste nånstans att om man har på vaselin så kryper larven ut självmant, kan dock inte garantera att det fungerar men värt att testa kanske? Det kan ju också vara någon annan variant/art, och vill du veta vad så är väl det bästa att kolla upp det! Tills vidare så gratulerar jag till husdjuren

angående vaselin, jag har hört nu senare då (typiskt) att det har man på alternativt barnolja så dom INTE kommer in i huden.

hatar detta!

min kompis som kom hem med mig 2008 fick samma saker. skottsår ser såren ut som nu som läkta, men svenska läkare avfärdade det enbart  som vanliga bölder o hon fick då antibiotika.

jag har fått barn efter detta, borde inte det har märkts på blodprov om jag har nåt?? eller det kanske inte kollar efter det????

men det kan ligga latent länge med så va vet jag..

• Anonym
    Anonym (bölder) skrev 2010-06-01 21:28:27 följande:

angående vaselin, jag har hört nu senare då (typiskt) att det har man på alternativt barnolja så dom INTE kommer in i huden.

hatar detta!

min kompis som kom hem med mig 2008 fick samma saker. skottsår ser såren ut som nu som läkta, men svenska läkare avfärdade det enbart  som vanliga bölder o hon fick då antibiotika.

jag har fått barn efter detta, borde inte det har märkts på blodprov om jag har nåt?? eller det kanske inte kollar efter det????

men det kan ligga latent länge med så va vet jag..

Ja man kan vara bärare av MRSA utan att vara sjuk. Och nej man kollar inte upp om man bär på dessa balterier när man är gravid.
    Säger inte att det är MRSA du har alltså men kan ju vara bra att kolla upp både för din egen skull så att du får rätt behandling men också för att du kan smitta andra. Om du dessutom har barn är det ju i så fall stor risk att även dom bär på bakterierna. 
  • Anonym (bölder)

ja ush

• AnnelieTyresö

Åh fy :S

Va säger VC nu då?

• AnnelieTyresö

Hur går det ts?

Svar på tråden Har du vart i Asien/Afrika o fått härliga BÖLDER? WHAT?