• JossanNorge

Hur sover era 5 månaders?

Hr mycket sover era 5 månaders gullungar på dagarna?

Min lilla sover ca 20-30 min 3 gånger.
    Så somnar hon mellan 19-20 för kvällen och vaknar 2-3 gånger på natten.
    Klockan 5-6 vaknar hon på morgonen och då går vi upp.

• Svar på tråden Hur sover era 5 månaders?
  • Kazeer

Yngste sonen blir 5 månader i morgon.

Han somnar någongång mellan 18 och 20. Sedan sover han non-stopp till 4 eller 5 på morgonen. Då vaknar han och är hungrig. När han har ätit, så somnar han oftast om och sover till 7-7.30.

Under dagen sover han ibland några få, långa pass (2-3 timmar) eller så sover han flera, korta pass (30-60 minuter).

I förra veckan skrev jag under två dygn upp hur mycket han sov på ett dygn och båda gångerna blev dygnsvilan 12 timmar.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • maria 84

Våran son sover ungefär 3 timmar på dagen, sen somnar han vid 7-8 på kvällen och vaknar nån/några gånger på natten och vaknar oftast vid 7 på morgonen

• JossanNorge

Hur ska man göra för de ska sova lite längre på dagarna då?? Min dotter är jättetrött men hon sover inte mer än 20-30 min, sedan vaknar hon....

• LilaRos

Sonen blir 5 månader om en vecka. Tidigare sov han jättebra om nätterna 20,30-07,30 med ett uppvak för mat och somna om igen. Somnade i famnen om dagarna och sov i sin säng. 2-4 20-60min sovpass, beroende på vad vi gjorde.

Nu somnar han 19-20,30 till 05.00-07,30 och äter två gånger på natten, skriker efter nappen ett flertal gånger, som förövrigt är en ny vana.

han sover oftast 3 gånger på dagen med 2-3h mellanrum, sovpassen är väldigt varierande, 30min till 2h.

• LilaRos
    JossanNorge skrev 2010-06-01 08:16:03 följande:
    Hur ska man göra för de ska sova lite längre på dagarna då?? Min dotter är jättetrött men hon sover inte mer än 20-30 min, sedan vaknar hon....
    Prova vagnen? Då kan du vagga henne då du hör att hon är påväg att vakna.
  • hallonfamiljen

min son är 5 månader på onsdag.Han somnar kl 19.00 nästan på pricken, vill amma vid 23.00 och sen varannan timme... fram till 06.30 typ då han vaknar... sen är han vaken en timme, ammar och somnar oftast om nån timme.

• Judith Blank

Min son är 5 månader och någon vecka. Han sover 22-06 med två amningar däremellan. Sen går det oftast att få honom att ligga kvar till 08 om han får amma/snutta liggandes bredvid mig.

På dagarna sover han bara i vagnen, vilket är oerhört påfrestande. Han har länge sovit 2 x 45 min, och ett pass på 1,5 timme, men nu börjar han visa tendenser att vilja sova två långa pass på 1,5-2 timmar i stället.

Om jag vill att han ska sova längre än 45 minuter måste jag alltid gå med vagnen när det kommer en period av lättare sömn. Ingenting kommer gratis eller av sig själv. Om jag inte ägnade en massa tid åt att söva honom tror jag inte han skulle sova alls på dagarna.

• Poison82

Min lille påg är  5½ månader, hans dygn ser ungefär ut såhär de flesta dagar, rubbningar sker självklart

Sover vid 11-12 i typ 1-1½ timme
    Sover vid 3-4 tiden i typ 1-1½ timme
    Somnar för natten mellan 19.30-20.30, sover hela natten till ungefär kl 8 men ibland sover han längre än så.

När han var typ 2 månader började han sova hela natten, innan dess så vaknade han 1-2 ggr för mat.
    Jag har inte helammat honom sen han var typ 1 månad gammal utan fick börja med ersättning rätt fort, vet inte ifall det har påverkat. Sen sover han i egen säng, vilket definitivt har underlättat för honom. Sens 4 mån ålder så äter han även gröt som ger en större mättnadskänsla och idag äter han ordentliga portioner av mat anpassade till hans ålder, samt gröt, ersättning och nyss börjat med välling.
    Kanske kan det påverka, jag vet inte. Alla sover ju så olika, jag är förståss glad över att han sover så bra som han gör men fullt medveten om att hans sömnmönster kan ändra sig.

Jag njuter sålänge jag kan :)

• Eikna

kul o läsa hur olika det kan vara men ändå så lika för oss mammor..eller pappor..
    min gosse är snart 5 o en halv månad o han somnar mellan 18.30-20-30 för natteni sin säng(lite beroende på hur han sovit på eftermiddagen) för natten. Jag ammar honom o han brukar somna o då lägger jag honom, ibland är han mer eller mindre vaken men somnar själv om vi har tur. Sen vaknar han varje kväll runt 23 o vill amma..trots att vi börjat med gröt precis innan kvällsamningen. Sen somnar han om o har man tur sover han till runt 4, då brukar jag plocka över honom till vår säng och då kan han äta lite o sova till mellan 7 och 9 med några snuttningar däremellan..men nu senaste veckan har han vaknat typ varannan timme och velat snutta..tyvärr tar han inte napp...på dagarna är det som för flera av er..han sover 2-3 gånger med 2-3 timmars mellanrum  men bara ca 30 minuter per gång..om man inte är ute o går eller vaggar vagnen..för det är där han sover på dagarna..

• gravid84
    JossanNorge skrev 2010-06-01 08:16:03 följande:
    Vi hade också det problemet med vår son under en tid. Jag rusade in när han vaknade, lade honom på sida och höll fast honom lite, in med nappen och buff i rumpan, efter några dagars tränings hade han "lärt" sig sova längre pass. Nu är han 8 mån och sover mellan 1 och 3h i stöten, jätteskönt och en mkt nödjare grabb!
  • ninnione

dottern blev 5 månader i måndags o sover många men korta pass. vaken ca 2 timmar o sen sover hon i ca 30 min. vissa dagar kan hon sova lite längre vid lunchtid. ibland kan de tom bli 3 timmar men oftast bara 30 min. somnar för natten runt 19-20 o vaknar en MASSA gånger under natten, orkar inte räkna hur många de blir. vaknar sedan mellan 7-8 på morgonen. sover längre om någon ligger kvar med henne.

• hallonfamiljen
    ninnione skrev 2010-06-16 11:23:06 följande:
    dottern blev 5 månader i måndags o sover många men korta pass. vaken ca 2 timmar o sen sover hon i ca 30 min. vissa dagar kan hon sova lite längre vid lunchtid. ibland kan de tom bli 3 timmar men oftast bara 30 min. somnar för natten runt 19-20 o vaknar en MASSA gånger under natten, orkar inte räkna hur många de blir. vaknar sedan mellan 7-8 på morgonen. sover längre om någon ligger kvar med henne.
    låter precis som min son. Det här med nätterna hållér på o tar knäcken på mig. Puh.
Svar på tråden Hur sover era 5 månaders?