Tandläkarpriser
Var inne på försäkringskassans sida och försökte bli lite klokre på deras "ersättning".
Jag har redan lagt 3.600kr i år, så stämmer det då att jag bara kommer betala 50% vid följande besök detta året?
Var inne på försäkringskassans sida och försökte bli lite klokre på deras "ersättning".
Jag har redan lagt 3.600kr i år, så stämmer det då att jag bara kommer betala 50% vid följande besök detta året?
Ja, du kommer få avdrag på priset med 50% av referenspriset. Din tandläkare kan ha valt att ha ett pris för den aktuella behandlingen som ligger under, på eller över ett visst referenspris. För att inte försäkringskassan ska behöva betala mer för att vissa håller höga priset har referenspriser bestämts som din rabatt dras av.
Om det är resten av året eller ej kan jag inte säga. Det beror på när din karensperiod tar slut. Den kan ta slut när som helst under året eller dra över till nästa år, men är alltid ett år långa. Ring tandläkaren och kolla.
Nja. Det är inte säkert, är mitt svar.
Om din tandläkare tar tex 1000 kr för en fyllning och Fk´s referenspris är 500 kommer du att betala 6000 innan du är uppe i referensprisets 3000. Blir det begripligt? Och fortsättningsvis kommer du att få 50% på referenspriset (dvs 500kr) men ändå betala mer eftersom referenspriset är lägre än tandläkarens pris.
Dessutom ingår inte alla åtgärder i referenspriset, vissa åtgärder får man betala 100% själv så även om man är uppe i 3000 så kan man få betala 100% om man tex behöver en krona på en inre kindtand.
Det finns en anledning till varför alla tandläkare har datorbaserade journalsystem som automatiskt räknar ut priset...
Menhir, leg tandläkare
Vill förtydliga, om du har lagt 3600 kr i år hos tandläkaren, men din karensperiod har nått sitt slutdatum innan du ska gå dit igen så betalar du fullt pris. Karensperioden har alltså inget med kalenderåret att göra utan beror på när du påbörjar en behandling.
Dessutom får du in nytt ATB (allmänt tandvårdsbidrag) nu 30/6 på 150 eller 300 kr
Blev lite klokate på era svar. För att förtydliga så har denna tanden inget med den förra att göra.
Nu har en tandbit lossnat och jag befarar att jag kommer behöva göra en rotfyllning på den.
Och om det är de första 5 tänderna på varje sida är det väl också, annars gäller väl inte det med fk?
Lycka till hos tandläkaren TS :)