• ardath bey

Luriga villa-säljare

Var och tittade på ett hus häromdagen. I beskrivningen står att radonmätning gjorts 2007 med värden under 200 Bq/kbm.

Kollar sedan i radonregistret på nätet. Där hittar jag en färsk mätning på samma hus. Radonvärdet nu ligger på 350-390 Bq/kbm, alltså skyhögt över gränsvärdet.

Om detta står det inte ett ord i beskrivningen. J-kla säljare tycker jag. Tur att man inte började bjuda...

• Svar på tråden Luriga villa-säljare
  • Champagne

Jag hade ringt mäklaren och konfronterat denne med uppgifterna  {#lang_emotions_djavulsk}

• crazy mom
    Champagne skrev 2010-06-01 11:27:24 följande:
    Jag hade ringt mäklaren och konfronterat denne med uppgifterna 
    Dito!
  • ardath bey

Mäklarjäkeln skulle med säkerhet påstå att han bara vidareförmedlar säljarens uppgifter. Jag har tröttnat på den här affären.

• Champagne
    ardath bey skrev 2010-06-01 12:33:09 följande:
    Mäklarjäkeln skulle med säkerhet påstå att han bara vidareförmedlar säljarens uppgifter. Jag har tröttnat på den här affären.
    Då hade jag ringt mäklarsamfundet och frågat hur en mäklare ska ställa sig till korrekta uppgifter kontra de som säljaren uppgivit.

Jag har själv en väninna som råkat ut för att mäklaren lämnat fel uppgifter. Det ställde till det betydligt för min vän och de fick inte rätt mot mäklaren eftersom mäklaren inte behöver kunna saker, bara förmedla.
  • sextiotalist

När mitt barndomshem var till salu så fanns det massor av felaktiga uppgifter, t.ex vissa renoveringar var senarelagt med flera år (eftersom det såg exakt likadant ut när huset såldes så vet jag när renoveringen var).
    Jag ringde till mäklaren som först protesterade, men när jag kunde ange år, vilka som gjort det och även vad tapeterna var inköpta så blev hon tyst och dagen efteråt var det rättat.

• DropDeadUgly

Jag säger bara, förbannad vare den dag då mäklar-släktet såg dagens ljus. Alltså gör de något annan än ljuger ^^. Ljuger, förskönar, förvillar, säger emot sig själva i alla oändlighet! (suckar hon som har letat hus i flera år nu och äntligen har något på g, men mäklaren och säljarna, aaahhh...)

• ardath bey
    Champagne skrev 2010-06-01 12:43:33 följande:
    Då hade jag ringt mäklarsamfundet och frågat hur en mäklare ska ställa sig till korrekta uppgifter kontra de som säljaren uppgivit.

Jag har själv en väninna som råkat ut för att mäklaren lämnat fel uppgifter. Det ställde till det betydligt för min vän och de fick inte rätt mot mäklaren eftersom mäklaren inte behöver kunna saker, bara förmedla.
    Hade mäklarsamfundet haft en e-postadress hade jag mailat dem. De varnar själva för långa väntetider för telefonsamtal så jag tänker inte ringa dem.
  • jeeri74
    ardath bey skrev 2010-06-02 14:28:35 följande:
    Hade mäklarsamfundet haft en e-postadress hade jag mailat dem. De varnar själva för långa väntetider för telefonsamtal så jag tänker inte ringa dem.
    De har väl det...?! [email protected] eller är det för andra ärenden..?!
    Hittade den under kontakta oss på deras hemsida.
  • peggyL

Var kan man se ett sådant radonregister? Det hade varit väldigt intressant.. Funderar på att buda på ett hus med låga radonvärden.

• DropDeadUgly
    peggyL skrev 2010-06-04 09:01:04 följande:
    Var kan man se ett sådant radonregister? Det hade varit väldigt intressant.. Funderar på att buda på ett hus med låga radonvärden.
    Man kan alltid ringa kommunen och höra hur det ser ut i området samt om det är gjorda några mätningar i husen i närheten. Emellertid säger det inte så mycket eftersom radonet kan variera kraftigt mellan husen. Grannen kanske har skyhöga värden medan "du" har låga.
  • ardath bey
    peggyL skrev 2010-06-04 09:01:04 följande:
    Om fastigheten ligger i Täby, Danderyd eller Vaxholm finns denna länk:
    http://radonregistret.taby.se/

Jag vet inte om det finns ngt liknande för andra kommuner.
  • peggyL

Nä, jag bor i södra Sverige. Jag har inte hittat något register på nätet över mitt område. Får nog ta och ringa runt lite för att kolla upp detta.

• crazy mom

Läste i Villaägaren idag att man dessutom vill sänka värdet ytterligare.

Det här med radon är något som jag länge haft stor okunksap om. Först senaste året jag har börjat få inblick i vad detär...
    Mina morföräldrar bodde i stort sett hela sitt vuxna liv i lägenhet där jag sedemera fick info om hade hög radonhalt och fick åtgärdsbehandlas. Båda dog av lungcancer.... =(     Rökning fanns iofs med i bilden, och sannolikheten att få lungcancer om man utsätts både för rök och radon ökar avsevärt...

Men tänk vad många som dör i onödan!

Svar på tråden Luriga villa-säljare