• Noli

Din godaste lite annorlunda jordgubbstårta!?

Till helgen ska sambon firas och vi ska då bjuda på tårtor. Jag har redan bestämt mig för att göra denna: www.alltommat.se/recept/bl%C3%A5b%C3%A4rscheesecake-8714
    men känner även att en jordgubbstårta är ett måste så här i början av sommaren! Jag brukar göra en klassiker med vanlig tårtbotten, vaniljkräm gjord på vaniljstång och mosade jordgubbar vilket är supergott, men nu känner jag för att göra något nytt.

Så, tips på något annat än ovanstående klassiker mottages tacksamt! Marängbotten? Eller kanske mazarinbotten? Citronkräm eller något annat gott mellanlager? Det gör inget om den är avancerad att göra då jag gillar att baka, och gärna lägger ned lite tid på det.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Din godaste lite annorlunda jordgubbstårta!?
  • sahara sahara

Det är kanske alldeles för basic och lätt för dig - ingen bakning alls inblandad om man inte vill - men ändå....

Marängbotten + jordgubbskesella + marängbotten + vaniljvisp + färska jordgubbar.

Ett snabbt, enkelt viktväktarrecept som uppskattas av de flesta.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Finis
    sahara sahara skrev 2010-06-01 14:40:08 följande:
    Det är kanske alldeles för basic och lätt för dig - ingen bakning alls inblandad om man inte vill - men ändå....

Marängbotten + jordgubbskesella + marängbotten + vaniljvisp + färska jordgubbar.

Den brukar jag baka. Är riktigt god och alltid väldigt uppskattad.
    Vecka 21
  • Noli
    Irme skrev 2010-06-01 14:36:58 följande:
    Den här, fast byt ut hallon mot jordgubbar. Underbart gott och dessutom så nyttigt att man slipper dåligt samvete.

www.reneevoltaire.se/2009/06/sagolik-raw-food.../

Eller den här! En riktigt god tårta, garnera med vad du vill
    www.goforlife.se/blogg/2010/02/08/levandefoda.../

Jag älskar raw food efterrätter, det finns inget som är så fräscht, så nyttigt, så gott och härligt.
    Prova!
    Oj, detta är definitivt något jag inte provat innan! Men det ska jag absolut göra, dock är inte sambon så vänligt inställd till fikon osv. men vid något annat tillfälle absolut. Kanske fter tjejmiddagen
    Mattilda skrev 2010-06-01 14:38:37 följande:
    www.dn.se/mat-dryck/recept/sommartarta-1.2838...

Så god!
    Verkar gott! Har inte provat att kombinera sockerkaka och maräng tidigare, brukar ju oftast vara antingen eller. Smidigt med långpanna också. Undrar om man kan smeta på lite lemon curd också? Hehe, jag är en sån som har svårt att sluta addera saker ibland...
    sahara sahara skrev 2010-06-01 14:40:08 följande:

Åh, jordgubbskesella! Det är ju supergott! Jag har inget emot om det är enkelt heller, det är ju oftast godast när det gäller sommartårtor tycker jag.
  • KatjaKaj

Jag skriver från mobilen så jag kan tyvärr inte länka till reseptet just nu men om du vill ha det kan jag skicka det sen. Det är iallafall en botten gjord på daim och typ en kakao botten med jordgubbsmousse ovan på. Den är så fruktansvärt god, en lite kladdig botten med lite motstånd från daimen. Dessutom ser den väldigt fin ut. Men man ska helst göra den på sommaren med färska svenska bär.

• KatjaKaj

Hoppas du förstår vad jag menade, såg att det blev lite rörigt haha. Iallafall en jordgubbsmousse tårta med chokladbotten. Receptet finns på ICAs hemsida om man söker på midsommartårta :)

• Waersta

Havreflarnstårta!!

2dl socker
    2dl mjöl
    2dl havregryn
    0,5 dl sirap
    0,5 dl grädde
    1tsk bakpulver
    150gr smält smör

Blanda allt, bred ut på en plåt med bakplåtspapper, 200grader 10 minuter.

Gör en sats till och lägg dem dubbelt, eller gör en sats och vik den dubbelt, med vispad grädde och jordgubbar emellan.

Lägg ihop den dagen innan för godast resultat

• Waersta
    maddlyn skrev 2010-06-01 15:01:11 följande:
    Hoppas du förstår vad jag menade, såg att det blev lite rörigt haha. Iallafall en jordgubbsmousse tårta med chokladbotten. Receptet finns på ICAs hemsida om man söker på midsommartårta :)
    www.ica.se/recept

Den verkar supergod ju!!
  • ajmaj

Jag blev bjuden på en enkel och jättegod tårta häromsistens.
    Tårtbotten med mosade jordgubbar på ena lagret, det andra är vispad grädde med kakao i.
    SÅ gott! Hade aldrig provat grädde med kakao, vilken höjdare!
    Enligt hon som gjorde tårtan var det lite knepigt att hitta rätt proportioner, så det inte blir för stark kakaosmak eller så. Men om man börjar med kanske en msk (tillsätts i den vispade grädden), så kan man ju öka på lite allteftersom man smakar av.

Ovanpå tårtan var det vanlig vispgrädde, skivade jordgubbar och nån sorts chokladgarnering.

• Noli
    maddlyn skrev 2010-06-01 15:01:11 följande:
    Ojoj, kollade upp den nu och den såg ju livsfarlig ut! Livsfarligt god alltså
    Blev väldigt sugen på att pröva den, dock äter inte jag gelatin så det ställer ju till det litegrann... hmm... får se om jag klurar ut nåt bra sätt att ersätta det med. Gelésocker kan funka, bara lite trixigt med mängder och sånt.
Svar på tråden Din godaste lite annorlunda jordgubbstårta!?