• Anonym

Möjligt att få bli Igångsatt/snittad i vecka 37+0? Förlossningsrädsla.

Har stark förlossningsrädsla samt mår dåligt psykiskt pga graviditeten och vill ha ut bebis så fort som möjligt innan jag bryter ihop totalt.

Födde en son för 3 år sen med kejsarsnitt. Nu vill jag bli igångsatt eller snittad i vecka 37+0, då barnet räknas som fullgånget. Tror ni jag kan få det beviljat?

Vill allra helst bli igångsatt men kan även tänka mig att bli snittad igen.

• Svar på tråden Möjligt att få bli Igångsatt/snittad i vecka 37+0? Förlossningsrädsla.
  • amasonas

Är det inte vid 38+0 som det är fullgånget?

Ring din bm och tala med henne, risken är stor att du helt enkelt får vänta till du gått full tid (39+6)men naturligtvis ska du ringa så du vet och om inte annat så du får prata av dig om din oro.

Lycka till och hoppas det löser sig på bästa sätt för din & bebis!

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • Anonym (?)

har du dokumenterad förlossningsrädsla?

• Anonym

Ja, jag har dokumenterad förlossningsrädsla.

• Anonym (hmm)

Om du har dokumenterad förlossningsrädsla så borde väl ett planerat kejsarsnitt vara på tapeten?

Jag har svårt att tänka mig att de sätter igång en förlossning i förväg pga. förlossningsrädsla. Just igångsättning leder i de flesta fall till kejsarsnitt.

• Anonym (?)

vid en förlossningsrädsla borde ju inte en igångsättning vara aktuellt då det oftast är värre än en förlossning som startar av sig själv, det måste du ju vara väl medveten om?

Och är din förlossningsrädsla dokumenterad och utredd så bör du väl vara inbokad på ett kejsarsnitt? Eller har de gjort bedömmingen att det inte är så allvarligt?

• alskdldskjf

Hej.

Jag fick nekat igångsättning tidigare pga att de i vårt landsting inte gör detta utan medicinska skäl så det fick bli kejsarsnitt igen. Denna tredje graviditet har jag frågat lite lätt om de ändrat reglerna men det har de inte och då det fortfarande inte handlar om medicinska skäl så skall jag genomgå ytterligare ett planerat kejsarsnitt.
    Lite trist när man vill få föda naturligt.
    Jag gick rejält över tiden med mitt första barn och det hela slutade i akutsnitt då hon fått syrebrist pga åtta infarkter på moderkakan. Nu slutade allt det väl till slut men jag är livrädd för att gå över tiden igen.

Jag har dock ingen dokumenterad förlossningsrädsla då mitt landsting sa att de inte skulle godkänna igångsättning tidigare även om jag påvisade detta, så jag och bm valde att jag skulle slippa gå igenom de samtal som jag skulle varit tvingad att ta för att få det dokumenterat.

Som jag förstått det kan det skilja väldigt mellan olika landsting och jag håller tummarna för att du skall få din igångsättning.
    Lycka till!

• Anonym

Jag blev snittad med mitt första barn pga förlossningrsrädsla och vill inte bli snittad igen, utan få föda normalt. Men jag vill vara på sjukhuset när allt stter igång för att känna mig trygg och sen mår jag psykiskt dåligt av olika anledningar så min barnmorska tror att det skulle vara skönt för mig att få ett slutdatum, ett mål där graviditeten slutar. Så därför hoppas jag att jag kan få igångsättning så pass tidigt som vecka 37+0, även om jag inte är mogen. Har hört om många som fått gel för att mogna upp livmodertappen.

Melou:
    Vilket landsting tillhör du?

• Anonym (4barnsmamma)

om du vill föda vaginalt tots din rädsla så ska du nog inte välja att bli igångsatt om det inte är ett måste för det är rentutsagt fruktansvärt. (men det är ju givetvis olika från person till person det med)
    före v 38+0 tar dom nog inte ut någon bebis om det inte är så att det är fara för ditt eller barnets liv

• Anonym (hmm)
    Anonym skrev 2010-06-03 13:03:33 följande:
    Jag blev snittad med mitt första barn pga förlossningrsrädsla och vill inte bli snittad igen, utan få föda normalt. Men jag vill vara på sjukhuset när allt stter igång för att känna mig trygg och sen mår jag psykiskt dåligt av olika anledningar så min barnmorska tror att det skulle vara skönt för mig att få ett slutdatum, ett mål där graviditeten slutar. Så därför hoppas jag att jag kan få igångsättning så pass tidigt som vecka 37+0, även om jag inte är mogen. Har hört om många som fått gel för att mogna upp livmodertappen.

Melou:
    Vilket landsting tillhör du?
    Jag förstår din rädsla men du måste vara fullt medveten om att de flesta igångsättningar faktiskt slutar i akut kejsarsnitt, kroppen är ju inte mogen för att föda och har svårt att förstå att det är dags för att föda när man blir igångsatt. Jag vill inte vara taskig eller så, men frågan är om du är 100% medveten om riskerna kring igångsättning. Det är lätt att blunda för fakta när ens önskan är så stor.
Svar på tråden Möjligt att få bli Igångsatt/snittad i vecka 37+0? Förlossningsrädsla.