• katjasruta

    Mångkulturell förskola- svårt att hantera!

    Jag behöver hjälp, känner att mina kunskaper inte räcker till längre. Jobbar som förskollärare på en mångkulturell förskola. På min avdelning har vi två barn utav 17 som har svenska som första språk. Många av föräldrarna talar ingen svenska alls och det blir ofta missförstånd. Jag vet inte hur jag ska göra, flera av föräldrarna blir arga för att barnen slagit sig, mina kollegor och jag håller oss lugna och försöker förklara vad som hänt. Men det har blivit så mycket negativt nu så mina kolllegor är helt slut.

    Jag vill ha hjälp och råd att tänka kring hur jag kan vända dettta, hur kan jag hjälpa barnen som har svårt med språket och har svårt att leka, hur kan jag få föräldrarna att fokusera på allt positivt vi  gör. Vill gärna höra hur andra gjort eller gör. Känner mig just nu ensam och otillräcklig. I arbetslaget försöker vi förstå föräldrarna, stötta dem och lyssna. Men det har nu lett till att arbetslaget bara blivit helt slut. Hur vände man den negativa spiralen. Jag vill inte åka med ner i uppgivenheten och ser hur mycket positivt som hänt med barnen sedan de började förskolan, mina kollegor är jätteduktiga. Men det hjälper inte längre att jag försöker peppa dem, de orkar inte längre.

  • Svar på tråden Mångkulturell förskola- svårt att hantera!
  • garib

    spela spel med barnen,sa de lar sig vanta pa sin tur,sprak  mm.Kan ni inte ta hjalp av nagon som talar barnens sprak och beratta for foraldrarna varfor ni gor som ni gor,lat dem stalla fragor mm. sjung ocksa mycket med barnen.Las mycket bocker,borja pa enkel niva.

  • garib

    tillagger att mycket fysisk aktivitet ar viktigt,sa att de far rasa av sig och da blir det mindre konflikter. Det ar ocksa bra att dela barnen i mindre grupper,dessa barn behover ofta uppmarksamhet av en vuxen ,da de ofta har manga syskon .

  • fruis

    Kan ni inte börja ha föräldramöte för "nya" föräldrar varje år där ni förklarar mer om tanken bakom förskola, hur ni väljer att jobba med barnen, vad som står i läroplanen för förskolan osv? Då slipper ni ta det med varje enskild förälder varje gång. Där kan ni också ta upp vanliga problem såsom att barn som inte kan göra sig förstådda ibland tar till våld istället och förklara hur ni arbetar för att lära barnen att uttrycka sig på svenska. Förbered innan så att ni kan förklara saker på enkel svenska och med mycket fotografier eller bilder som stöd.

    Tryck upp problemet till kommunen också och se om det inte är ett problem som finns över hela kommunen. Föreslå att kommunen ska bekosta översättning av informationsmaterial kring detta på de vanligaste språken som kan delas ut till föräldrarna.


    Det är svårt att nå fram med information när man inte talar samma språk. Kräv mer utbildning och stöd kring detta.


     

  • knasbubblan

    Skaffa en digital fotoram och ta kort på barnen när ni gör saker, när de leker etc. Vi har en sån i hallen och den har underlättat mycket i kontakt med föräldrar som läser på sfi och som ännu inte behärskar språket så bra än.

    Ta hjälp av tolk, och specialpedagog som hjälper er i arbetslaget..

  • Ari Gold

    Hur arbetar ni med kommunikationen på förskolan? När barnen har många språk är det viktigt att fokusera på de gemensamma kommunikationsvägarna. Bildkommunikation och teckenkommunikation är tv viktiga vägar.

    Ni bör kunna få utbildning i takk (tecken som stöd) via kommunen. Genom att använda stödtecen lärcni barnen att spontant använda gester för att kommunicera när orden inte räcker till. Stötecken gör också orden lättare att minnas och lära.

    Bildkommunikation bör ni använda så mycket det går, överallt. Ni kan ha bilder i fickan på vanliga lekföremål för att kunna föreslå en lek för barn som inte hittar på något att ta sig för, eller för att avleda ett barn till annan aktivitet vid en konfikt (Du kan inte cykla på den blå cykeln nu, Anton hade den före dig. Men du kan cykla på den gröna cykeln -visa bild- den är ledig, ska vi hämta den?)

    Alla leksakslådor kan märkas med bilder på vad som ska vara i. Kopior av dessa bilder kan lamineras och elas ut tll barnen vid städning så att alla vet vad de ska göra.

    Med enkla bildserier uppsatta på väggen kan ni visa tex schema över dagen, eller instruktioner kring vilka ytterkläder som bör sättas på i vilken ordning, vilka moment som ska ingå vid handtvätt osv.

    Skaffa ett ordbehandlingsprogram med bildstöd (förslagsvis Symwriter) och skriv alla veckobrev till föräldrar, matsedlar och annat i detta program istället för i Word. Varja ord visas då också i bild ovanför det skrivna ordet så att det är lätt att hänga med i texten även om man inte kan alla orden på svenska.

    Digital fotoram och/eller bildcollge på väggarna som visar föräldrarna vad ni gjort under dagen är jätteviktigt.

    Finns det föräldrar om ine kan språket alls bör ni ta hjälp av en tolk att skriva kommunikationkort på hemspråket med meningar som behöver kommuniceras vid hämtning lämning. ("han behöver mer blöjor", "Han har ätit bra idag" osv.)


  • Fatima Ali

    Hej ..jag också jobbar på en mångkulturell förskola som föräldrarna kunde inte svenska språket alls och det är klart att händer ofta missförstånd..Men vi hade modersmålstödjare som jobbade där en modersmålstödjare med flera språk..Då var jättestort hjälp också har vi kollegor som tala flera språk ...anställ folk med flera språk så får ni mycket hjälp...

  • Fatima Ali

    Använd teckenspråk på alla sång och sagor...berätta enkla sagor med mycket bilder flera gånger om veckan ställ frågor till barnen låt de delta i berättelsen...

Svar på tråden Mångkulturell förskola- svårt att hantera!