• katjasruta

    Mångkulturell förskola- svårt att hantera!

    Jag behöver hjälp, känner att mina kunskaper inte räcker till längre. Jobbar som förskollärare på en mångkulturell förskola. På min avdelning har vi två barn utav 17 som har svenska som första språk. Många av föräldrarna talar ingen svenska alls och det blir ofta missförstånd. Jag vet inte hur jag ska göra, flera av föräldrarna blir arga för att barnen slagit sig, mina kollegor och jag håller oss lugna och försöker förklara vad som hänt. Men det har blivit så mycket negativt nu så mina kolllegor är helt slut.

    Jag vill ha hjälp och råd att tänka kring hur jag kan vända dettta, hur kan jag hjälpa barnen som har svårt med språket och har svårt att leka, hur kan jag få föräldrarna att fokusera på allt positivt vi  gör. Vill gärna höra hur andra gjort eller gör. Känner mig just nu ensam och otillräcklig. I arbetslaget försöker vi förstå föräldrarna, stötta dem och lyssna. Men det har nu lett till att arbetslaget bara blivit helt slut. Hur vände man den negativa spiralen. Jag vill inte åka med ner i uppgivenheten och ser hur mycket positivt som hänt med barnen sedan de började förskolan, mina kollegor är jätteduktiga. Men det hjälper inte längre att jag försöker peppa dem, de orkar inte längre.

  • Svar på tråden Mångkulturell förskola- svårt att hantera!
  • garib

    spela spel med barnen,sa de lar sig vanta pa sin tur,sprak  mm.Kan ni inte ta hjalp av nagon som talar barnens sprak och beratta for foraldrarna varfor ni gor som ni gor,lat dem stalla fragor mm. sjung ocksa mycket med barnen.Las mycket bocker,borja pa enkel niva.

  • garib

    tillagger att mycket fysisk aktivitet ar viktigt,sa att de far rasa av sig och da blir det mindre konflikter. Det ar ocksa bra att dela barnen i mindre grupper,dessa barn behover ofta uppmarksamhet av en vuxen ,da de ofta har manga syskon .

  • fruis