• Beatrissan

Snabbhjälp Thuja brabant

Hej, har precis kommit hem med 19st tujor brabant i kruka vi ska sätta dem med ca 30 cm mellanrum....

hur djupt och brett ska man gräva??

Vi har ganska väldreneradjord, det är mycket jord med stenar i, ska man köpa till någon ytterligare jord eller något att lägga i??

Min plan e annars låta gubbarna där ute fortsätta gräva och sen vattna mycket så det är blött o härligt, sen ställa i töjorna och slänga i jorden vi grävt ur och sen massa vatten igen =)

Va säger ni??

Tacksam för snabb hjälp!

• Svar på tråden Snabbhjälp Thuja brabant
  • oxytocin

Jag är ingen expert, men har för mig att Thujor inte tycker om för mager och torr jord i alla fall. Jag hade grävt ur ordentligt och fyllt på med kompost och en riktigt bra jord. Kom ihåg att vattna ofta i början.

• ElinC

Vi satte en thuja häck för några år sedan. Men vi valde att köpa bra jord som de rekomenderade på handelsträdgården. Ville inte chansa... Annars har vi väldigt mycket kalk i marken och det verkar de trivas bra i. Vår häck har växt ca 1,5 meter på 4 år. Tänk på att vattna mycket, speciellt på hösten. Och täck över plantorna i januari-mars ungefär. Annars är risken stor att de bränns sönder när vårsolen kommer och rötterna är frusna. Det är det många missar och då blir häckarna bruna och fula..

Svar på tråden Snabbhjälp Thuja brabant