• Bullerbyn

Hur mycket obekväm arbetstid gäller i vården?

Funderar på att ta ett vikariat men är lite orolig för hur mycket obekväm arbetstid det gäller. Inom vården är det mycket kvällar och helger, vilket jag är medvetet om men har fram till nu lyckas jobba ett fåtal kvällar.

Hur många kvällar räknar man med att göra i veckan? Samt hur många helger, de flesta ställen jag hört talas om gör varann helg.

Ni som arbetar som usk:or , hur många kvällar och helger gör ni? Och vilken procent arbetar ni?

• Svar på tråden Hur mycket obekväm arbetstid gäller i vården?
  • Frostkristall

jag jobbar heltid 3-skift på ett boende för utv.störda. Vi jobbar varannan helg (och då antingen morgon, kväll el. natt).
    Kvällar jobbar vi egentligen varje arbetspass mer eller mindre :) vi har 10-timmars dagar, så när vi jobbar morgon så slutar vi kl 18,19 el. 20 beroende på veckodag.

Jobbar vi kväll så är det lite kortare pass. Då börjar vi allt mellan 12-16 och slutar 21.
     nätterna varierar också lite beroende på veckodag. Men vi börjar kl 20 eller 21 och jobbar till antingen kl 8, 9 eller 10.

Det varierar en hel del för oss hur vi jobbar, vi kan jobba 4-6 dagar i rad, ibland mer, ibland kan vi vara lediga i allt mellan 4-8 dagar :)

inom vilket område är det vikariatet?

• småbarns mamma

Jag har jobbat på ett gruppboende där jobbade vi 2-3 kvällar per vecka och varanan helg.
    Nu jobbar jag som behandlingsassistent då är det 1 kväll i veckan som gäller och en natt i veckan + varanan helg. Jag är verkligen trött på dessa arbetstider och alla stor helger som man måste jobba så nu funderar jag på att plugga till förskolärare i stället.

• skruttan8

Det kan ju se hur olika som helst ut. Jag jobbar rullande schema med 1 kväll/v och var tredje helg. Sen har vi kvälls och nattpersonal. Kvällen jobbar 17-22 på olika %.
    Vill bara jobba kväll men finns inga lediga pass just nu dä jag jobbar.....

• JA77

Det där är helt olika beroende på arbetsplats. På sjukhus brukar man jobba från 07 till 15/16 eller från 12/13/14 till 21/22. Nattpersonalen kan vara separat. På mina gamla jobb har man jobbat allt från två kvällar i veckan till inga alls (frivilligt då många ville jobba kväll). Allt från varannan till var tionde helg. Fråga på intervjun.

• Lin80

Jag jobbar ungefär 2 kvällar i veckan. Heltid och deltid gör samma antal kvällspass.
    Jobbar två av fem helger.

På helgen kan man jobba delad tur 7-12, 16-21 (med fyra timmars ledigt i mitten) ibland

Svar på tråden Hur mycket obekväm arbetstid gäller i vården?