• mallebralle

Illa behandlad under vfu

Läser just nu sista veckan på termin 4, sjuksköterskeprogrammet.
    Hade under våren nu vfu placering på kirurgmottagningen i fem veckor. Där blev jag tilldelad den handledare som jag skulle ha under dessa veckor.

Till en början verkade hon cool, rolig och öppen. Gillade hennes personlighet och vi kom överens de första två dagarna.
    Detta kom dock att ändras!

Hon kunde dagligen fälla kommentarer om mitt privatliv, hur jag såg ut, hur jag kommer bli som färdigutbildad ssk. Hon sa att:
    - Tycker du är skitduktig tjej, du ska passa dig att inte din sambo lämnar dig illa kvickt. Det gjorde min sambo eftersom jag hade för höga krav på mig själv sa hon.

- Hon härmade mig. Där jag kommer ifrån har vi ganska grov dialekt. Hon kunde härma mig när jag pratade, för att säga korrekt ord och sa att "så här heter det på svenska" och "tror du behöver gå en språkkurs, jag ska köpa en ordbok till dig"

- Hon snackade skit om mig i fikarummet. Hon lämnade "sina" patienter till mig och gick och fikade. Jag hade hand om hela gruppen (10st), i studiehandledningen står det max tre patienter. De andra studenterna som va där samtidigt frågade vart jag var, men hon visste inte sa hon. Hon satt även och pratade om mig när de andra studenterna hörde.

- Det ingick i vår studiehandledning av vi skulle reflektera med handledare då och då. När jag sa till henne att jag behövde prata om vissa händelser så sa hon: nä, jag har inte tid med dig just nu, jag vet att du kan det här för jag har faktiskt vissa krav på dig som t4 student. Hon sa dagligen: Äh, va tyst! till mig.

Det värsta av allt va att hon även gjorde detta inne hos patienterna. Hon kunde fälla kommentarer om dom och mig inne i rummet för att sen gå därifrån.

- En dag så satt vi och pratade inne på receptionen. Då berättade hon för mig vad hon ogillade alla de andra studenterna som hon haft. Jag blev ställd och frågade varför, fick till svar; ja, du är precis som dom ?!?!? Hon berättade hur mycket hon ogillade mig. Jag frågade varför men det visste hon inte.

Jag kan sitta här i evigheter och skriva om vad denna msk gjort mot mig. Till en början så brydde jag mig inte, tog inte åt mig för jag tyckte att denna bittra människan inte skulle få förstöra för mig. Men tillslut blev det för mycket. Min AKA kom och frågade hur det gick en dag, då bröt jag ihop. Detta va sista veckan! Han undrade ju såklart varför jag inte sagt nått, men det visste jag inte själv. Man är i en sån utsatt situation som student, denna handledaren hade ´"all makt" över mitt betyg och jag tänkte att om jag bara följer med och inte bryr mig samt gör som hon vill så får jag iaf godkänt i betyg. Då säger AKA:n
    - Ja, du är den tredje studenten som inte går ihop med henne.
    Då blev jag så förbannad! Varför sätter man ens studenter hos denna handledare, det är ganska uppenbart att hon inte vill ha studenter.

I alla fulla fall så tog avd. chefen kontakt med mig. Hon hade hört av andra kollegor hur denna människan hade behandlat mig. Även kursansvariga på skolan fick reda på det här.

Det jag vill säga är att: hamnar ni någon gång i en sådan här situation som jag gjort så ta kontakt med studentansvarig eller AKA. Ni ska bli behandlade med respekt när ni är ute, detta ska va en lärorik period i er utbildning.
    Handledaren hade aldrig synpunkter på mitt arbete på avdelningen, det va mest personliga påhopp, elaka kommentarer, osv.

Jag mår fortfarande mycket dåligt över det här och hade funderingar på att pausa utbildningen en stund. Mitt självförtroende är så lågt pga denna människa.

Nu kan man ju fråga sig varför jag inte sa ifrån. Tro mig det gjorde jag.
    Varför bytte jag inte handledare, eller sa något till nån? Det vet jag faktiskt inte.
    Vill att människan ska fatta va elak hon är!!!!

Ville bara få ur mig allt!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-01 19:15
    Viktigt att ta med är att jag ändå fick VG i betyg. Men som sagt, hon hade inga invändningar på praktiken, utan mest personligt.

• Svar på tråden Illa behandlad under vfu
  • Indianica

Bra inägg. Jag har själv haft en liknande handledare och tror att i det fallet handlade det om de typiska härskarteknikerna, ett sätt att få makt genom att trycka ned andra, plus att hon inte mådde bra. Ingen ursäkt, för så ska det givetvis inte få gå till!

Det även jag lärde mig av det var att kontakta universitetet direkt. Jag tycker det är märkligt att ditt universitet inte tagit ifrån din hanledare rätten att hanleda, för det döär handlar om mer än dålig personkemi leller "olycksfall" i arbetet. Hon rä helt enkelt en rutten översittartyp som borde förlora rätten att "handleda" (trycka ned stackars studenter).

• olandstoken

Usch, det är så jobbigt att gå som student. Det är hemskt att bli synad under lupp av en gammal hagga. Oftast är det så att personalen blir tvingad till att ta en elev under någon av perioderna och din handledare ville kanske inte ha någon stud. (inte för att det rättfärdigar det hela).

Tycker absolut inte att du ska ta uppehåll för det här, varför ska hon förstöra för dig? Tänk i stället på hur mycket du har lärt dig, ansvar för 10 pat. själv är inte illa. Att jobba själv som syrra är betydligt bättre än att gå som student, även om det är jobbigt ibland.

Och sen när du kommer att gå där med student kommer du behandla henne/honom betydligt bättre (även om du troligen kommer att önska att praktik tiden snart är slut, för att jobba "solo" är det som är bäst, ssk-jobbet är ett fritt jobb, men inte när man har student (om jag ska vara helt ärlig ))

Svar på tråden Illa behandlad under vfu