• Fru Fin

Gravid och överviktig, undvika viktuppgång?

Hej!
    Vi har i veckan testat positivt, och är jätteglada. Jag har tidigare varit mycket överviktig (ca 145 kg), gick ner till 101 kg, men väger i dagsläget ca 110 kg, efter mycket slit!! Och nu kommer tankarna: Jag vill inte gå UPP i vikt igen, när jag äntligen har börjat gå åt rätt håll. Jag talar inte om att banta under graviditeten, men hur ska jag göra för att inte gå upp så mycket?
    Jag har hört talas om att man kan följa nån sorts diet, så att både barnet och jag får det vi behöver. Kan kroppen liksom "ta av det som redan finns"?
    Tacksam för svar, vill inte oroa mig ... KRAM

• Svar på tråden Gravid och överviktig, undvika viktuppgång?
  • Liljan77

Kikar in å gratulerar å säger lycka till med att hålla vikten.
    Gick själv ner massor-40 kilo,innan jag fick mitt plus.Nu har jag gått upp dem igen å mår inget vidare.E man överviktig så behöver man inte gå upp om man tänker på vad man äter å att man rör på sig.Jag mådde väldigt illa i början,vilket ledde till att jag smååt,för att hålla illamåendet i schak.Å nu så har jag åkt på foglossning,vilket gör de omöjligt att röra mig som jag vill å behöver.Prata med din bm om vikten.

• listo

Du ska inte laborera alltför mycket på egen hand, utan prata med din
    barnmorska om detta. Hon kan hjälpa dig att komma i kontakt med en
    dietist som kan ge dig kostråd.

Men i allmänhet är det så att överviktiga gravida inte går upp lika mycket
    som normalviktiga.
    Jag är själv kraftigt överviktig, och gick upp 12 kg under min förra graviditet.
    2 veckor efter förlossningen hade jag gått ner 14 kg... och jag gjorde inget
    under graviditeten för att förhindra viktuppgång.

Den här gången väntar jag tvillingar, och hittills (i vecka 23) har jag gått upp
    knappt 3 kg. Så oftast behöver man inte göra så väldigt mycket, kroppen
    reglerar det där rätt bra själv. Men som sagt, laborera inte alltför mycket
    på egen hand, utan prata med barnmorska/dietis.

• discodivan

gick ner 13 kg i mig själv helt automatiskt förra grav, vägde 77 innan och 74 när jag åkte in till BB

• isano

Här en till med extrakilon. Jag har bara gått upp 3 kg och är snart i vecka 28, så har du tur så går du inte upp så mkt. Enligt min barnmorska är det inte ovanligt när man redan har några extrakilon att man inte ökar mkt i vikt. Och jag kan säga att jag vräker i mig onyttigheter och kan inte motionera mkt eftersom jag får smärtor i bäckenet. Lycka till!

• lillan68

Hej jag är också en tjej som har övervikt och gravid igen väger 78 kg i dag och är bara 156 cm lång.Gick ner för några år sedan till 67 kg men har sedan dess fött barn igen feb-04 och gått i genom en gallblåse operation feb 05 och två missfall maj-05 vecka 6 aug-05 vecka 11 så jag har ju bara tröst ätit och kännt mig enormt nere pga att jag lät mig gå upp i vikt igen.
    Nu är det ju så att jag väntar smått igen och vill absolut inte rusa upp i vikt för mycket känner mig bara deprimerad över min kropp i dag.
    Vet ju att det inte är bra att banta undergraviditet svårt att komma i gång med något nyttigt även om jag vet att jag måste.

Några råd ?????

• Bella85sthlm

Hej hej! Jag var också orolig för att öka för mkt i vikt, jag vägde 121 på inskrivningen, o nu i v33 har jag gått upp 9 kg, både jag o BM e nöjda med det.
    Jag har inte gjort nåt speciellt för att inte gå upp.
    Man ska inte nojja för mkt heller, då blir man bara knäpp till slut.
    Hoppas att allt går bra, lycka till, o massa grattis till plusset
    Kram kram!!

• missteddy

jag vägde 122 vid inskrivningen i v 9 enl sm och nu i vecka 24 el ul så väger jag mindre. vi överviktiga går oftas ner i början och knapt upp något för vi har det att ta av. om du förstår vad jag menar.

Svar på tråden Gravid och överviktig, undvika viktuppgång?